Brev:
Mad, mælk og motorik 9 mdr.
29. september 2006
Alder:
9 mdr.
Mad, mælk og motorik 9 mdr.
Kære Helen
Jeg har et par spørgsmål vedr. min søns indtag af mad og særligt mælk. Han har aldrig været nogen storspiser, men er tilgengæld en rigtig stor dreng på 82 cm og 13 kg. Så han må jo alligevel få, hvad han skal bruge!
Hans dag ser for tiden sådan ud:
Morgen: Grød lavet af 1 dl vand, hertil vand i kop. Herefter giver jeg han små stykker af banan for at træne pincetgreb (det er han ok til) og at træne ham i at spise ting i stykker (det er han nemlig ikke god til).
Inden han puttes til formiddagslur drikker han 200 ml. MME af flaske
Formiddag: Vi træner igen pincetgreb/stykker med rosiner, vindruer eller lignende - han er ikke særligt interesseret i at få det i munden, men tager stykkerne op, kaster med dem, banker dem flade osv.
Frokost: Jeg starter med at give ham lidt groft toastbrød med smør på, hvor jeg har puttet lidt vand på tallerkenen inden. Han tygger fint på det, men han har svært ved at sluge det. Herefter får han grøntsagsmos med kød og pasta/kartofler/ris (fintpureret gennem tesi - ellers ligner han en der skal dø). Spiser han om, får han lidt frugtmos eller yoghurt. Inden han puttes til eftermiddagslur drikker han igen 200 ml MME.
Eftermiddag: Brød, kiks, gulerod osv. som han igen leger med eller bruger til at gnubbe gummer med.
Aften: Grøntsagsmos med kød og pasta/kartofler/ris plus smagsprøver af hvad vi spiser (jeg giver ham fx et stykke pasta, noget grønt eller lignende) - igen leger han med det. Inden han puttes drikker han ca. 100 ml. MME
Jeg ved, at han burde spise mad i stykker osv., men det er først her for nyligt, at han overhovedet rigtigt er begyndt at spise mere en max. 8 tsk per måltid. Han har også først lige fået sin første tand nu i en alder af ni måneder. Han sover godt om natten (fra 19.30-20 til 6.30-7 uden en lyd) og sover også 2½-3 timer om dagen. Så jeg er egentlig godt tilfreds med ham og hans madindtag og søvn - bortset fra, at jeg ved, at han burde spise mad med mere struktur.
Jeg ville selvfølgelig også gerne have, at han spiste mere af den 'rigtige' mad og ikke bare legede med den. Jeg kan godt få ham til at spise stykker af brød og banan, hvis han selv tager det, eller jeg giver ham det med fingrene, men det er som om, at han forventer, at alt der bliver serveret med ske er fintpureret.
Får han for meget mælk? Han elsker virkelig sine flasker og lyser op i et stort smil, når han ser dem, så jeg har svært ved at tage dem fra ham allerede nu.
Han kan stadig ikke kravle, men bevæger sig alligevel smidigt rundt på maven. Det virker lidt som om, at han ikke har fattet at han skal bruge benene - han kan dog hive det ene ben op under sig. Hvis jeg sætter ham op i kravlestilling, lader han benet glide ud igen, mens han står helt op på armene. Han forsøger at trække sig op med ting, og vil meget gerne stå op. Jeg ved at det motorisk er bedst, hvis de lærer at kravle, inden de går. Hvordan kan jeg hjælpe ham på vej?
Mht. til tandbørstning: Hvor tit og med eller uden tandpasta? Jeg kan jo ikke bede ham om at spytte tandpastaen ud - er det evt. bedre at købe en af dem, der er lavet til børn?
Det var en ordentlig smøre! Ser meget frem til at høre fra dig!
Med venlig hilsen
Cecilie