Svar: Ride-ranke
29. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære KM
Umiddelbart vil jeg sige nej. De fleste børn vil være 6 mdr gamle inden de mestrer at sidde kortvarigt i en høj stol og 8 mdr gamle inden de begynder at sidde rigtigt. De fleste børn vil således først i 8 mdr´s alderen have glæde af og styrke til en ride-ranke leg.
I stedet kan du lade ham hoppe på dine lår, hvor han altså ikke sidder, men står på strakte ben, som han så bukker og således hopper med. Læg ham fortsat på maven, så han kan øve sig i at komme helt på i strakt arm og øver sig i at trille fra mave til ryg. Og på samme måde lægge ham på ryggen, lad ham få fat i sine ben og tæer og hjælp ham med at trille fra ryg til maven. Det er kun ved at trille omkring at han bliver stærk nok til med tiden at kunne "ride-ranke".
Du må også meget gerne vugge ham, evt. i et lagen, hvor I står to personer og "svinger" ham let frem og tilbage. Og så luftture, hvor han oplever kildefornemmelse i maven.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske