Brev:
Eerfaringer med Wahlgrens metode?
26. september 2006
Alder:
6 mdr.
Eerfaringer med Wahlgrens metode?
Kære Helen
Vi har en dejlig dreng som blev 6 måneder igår. I efterhånden over tre måneder vågner vores dreng hver nat. Enten ved 04:00 tiden eller en halv time tidligere.
I starten varede det 45 minutter, men nu er det imellem 1½ og to timer. I starten ligger han bare og tumler rundt, men som tiden går bliver han mere urolig og træt. Jeg tager ham over i sengen når han vågner der og giver ham mad, men da det ikke får ham til at sove, giver jeg ham mad adskillige gange, da det nogle gange får ham til at sove. På et tidspunkt bliver han så træt at han falder i søvn og det er forskelligt om det er alene eller om det er efter han har fået mad.
Så jeg tilbyder mælk men ellers prøver jeg at ignorere ham så han forstår vi ikke snakker om natten og der skal man sove.
Problemet er, at jeg får givet ham for meget mælk om natten, så appetitten ligger på det forkerte tidspunkt i døgnet, den anden og som jeg er mest urolig for, er at han er træt det meste af dagen.
Hvad angår hans søvn om dagen svinger det meget, han kan tage lige fra en halv time til to, men jeg skal hjælpe ham videre i løbet af et længere forløb. Det er også i orden, men synes du jeg skal tage ham op og vugge ham når han vågner i løbet af natten, han er en stor dreng, vejer 9.7, så jeg bliver træt i mine arme. Jeg tager ham naturligvis op hvis han er ulykkelig, men ellers prøver jeg at holde en hand på hans brystkasse, sige Schh, men jeg vil helst undgå at tage ham for meget op, da han sikkert bare vænner sig til det og så skal vi i gang med at vænne ham af med det.
Min tanke var, at vi i den kommende weekend skulle stoppe med amningen og anvende Anna Wahlgren forslag om, hvordan man stopper med amningen, så man vugger sin baby ligeså snart han vågner i hans barnevogn, men ikke tager ham op eller giver mad.
Jeg giver ham mad tre gange om dagen (er lige startet med den om morgenen og det er ikke hver dag, da han jo ikke har særlig meget sult) og det sværeste måltid er om aftenen, der skal jeg virkelig være opfindsom for der er han træt og maden virker ikke så spændende. Han får kartoffel, gulerod og en anden grøntsag og til frokost grød og morgenmad havregrød.
Jeg kan ikke få så meget mad i ham og jeg er sikker på det hænger sammen med han får op til 4-5 gange om natten incl den om morgenen når han vågner.
Har du haft nogle erfaringer med Wahlgrens metode??
Hvorfor tror du at han vågner på mere eller mindre de samme tidspunkter om natten??
Jeg kan sige vi lægger ham klokken syv og der sover han til klokken 22:15, hvor han så får mad. På det sidste er han begyndt at vågne klokken 23:00, hvilket er dejligt, men det har kun varet nogle nætter og hel klart når jeg går i seng, så vågner han 90 procent af tiden, også selvom jeg lister og gør ved.
Det er også en af grundene til jeg synes han skal ind på sit eget værelse.
Hvis vi vælger at gøre det i weekenden, kan vi så forvente mere uro generelt fra hans side?? Vil han sove mere urolig om dagen?? Og kan eller skal man lade være med at amme inde i det værelse som han nu fremover skal sove i. Nogle har nemlig sagt at han ikke skal forbinde værelset med mad.
Hvis du har nogle andre gode alternativer hører jeg gerne om dem. Vi er efterhånden ved at være godt møre og meget urolige for hans manglende søvn.
Hilsen Hanne