Svar: Eerfaringer med Wahlgrens metode?
26. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Hanne
Tak for dit brev. Jeg vil gerne begynde med at sige at jeg tænker fuldstændig som dig - der er helt klart en sammenhæng imellem din drengs indtag af mælk om natten og hans manglede indtag af mad om dagen. Det betyder så igen, at han er for sulten om natten og derfor søger mælken her. Derfor skal denne cirkel også brydes.
Det er derfor en rigtig god idé at stoppe amningen om natten og der er flere måder at gøre dette på. Anna Wahlgreen anbefaler som du skriver at du kan forsøge at vugge ham hver gang i stedet for - tja måske... Andre siger at det er bedre at far tager over og tilbyder vand. Han forbindes ikke med amningen og derfor er den mulighed udelukket og man kan også gøre det at du forsøger at lægge ham til brystet, når det er det han beder om, men hele tiden lirker brystvorten ud af munden, så han ikke fylder sig med mælk, men kun får lov til at få trygheden.
Jeg har lidt svært ved at gennemskue, hvad der vil være det bedste for jeres lille familie og hvordan din dreng vil reagere på de forskellige metoder.
Mit umiddelbare forslag er at I starter med at putte ham på eget værelse. I skal naturligvis sikre jer at han er mæt, har fået en god portion skemad, amning osv. så han sover godt med fyldt mave. I forhold til hans alder, så synes jeg det er helt okay at han f.eks. ammes om aftenen inden han puttes (f.eks. kl 20). Ofte spiser børn tit i løbet af aftenen, netop for at fylde sig op til natten. Og jeg synes også det er i orden at han ammes lige inden du selv går i seng - f.eks. kl. 23.
Men i tidsrummet mellem kl. 24-06 skal han ikke have mælk, men kan få vand, trøst, blive vugget osv. af far.
Du kan så overveje om han, hvis han får brystet tidlig morgen, kan sove længere og dermed få en gladere og mere rolig dag. I kan således godt starte dagen med en god morgenamning. Herefter synes jeg så I skal satse på et grød måltid om formiddagen, grøntsagsmos til frokost og til aften.
Samtidig er det også en god idé at du sørger for at han har plads i maven til skemaden om dagen og derfor kan det være en god idé at du tilbyder skemad før brystet, de tre gange dagligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød (havregrød, flerkornsgrød mv.) evt. frugtmos på grøden og gerne mælk (mme) på grøden
Ammes og puttes til formiddagslur. Kan få vand at drikke, hvis han vågner efter luren og er tørstig
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk. Gerne flere grøntsager som smager af noget, rodfrugtsmos osv. Vand af kop til.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Evt lidt frugt/frugtmos, vand af kop, evt. amning
Sen eftermiddag: powernapper evt. ½ times tid
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk. Igen mad som smager af noget og meget gerne lidt af det samme som I spiser. Evt lidt frugtmos med mælk til dessert. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Nat: Vand
Du må meget gerne amme ham i værelset hvor han skal sove. Jeg synes det er vigtigt at du er i nærheden og jeg tænker at det ikke gør noget at han forbinder værelset med noget som er trygt og rart, som giver ham ro.
Jeg plejer at anbefale at man sætter sig og ammer barnet i nærheden af, hvor man gerne vil have barnet til at sove. Vug ham blidt imens du ammer og når han så skal flyttes fra din varme favn over i sengen, så bibeholder du at vugge ham, evt. holder ham svøbt, så han ikke mærker skiftet på samme måde, holder dine hænder på hans krop, så han stadig føler sig omsluttet, når han ligger i sengen osv. Hvis han har glæde af en lille sang eller bare et stille syyy igen og igen, så er det, det du gør.
Min umiddelbare tanke er, at det ikke burde give mere uro, at I flytter ham på eget værelset, tværtimod. Måske forstyrrer I hinanden mere end godt er og hvis han ligger for sig selv, så vil du jo ikke på samme måde kunne reagere overfor hans lyde, som hvis I ligger sammen. Nogle gange så sker det, at man reagerer så instinktivt og hurtigt på barnets lyder, at man simpelthen bare får ham lagt til brystet for at sove videre, uden at det egentlig er nødvendigt. Det betyder at barnet pludselig begynder at vågne for at blive ammet, hvor det måske ikke er et reelt behov.
Din dreng laver rigtigt mange lyde i søvne og det virker nogle gange som om børnene er helt vågne, men det er de sjældent. At flytte ham på eget værelse kan derfor hjælpe med til, at han og du ikke forstyrrer hinanden - så forhåbentlig kan han så sove om natten:o)
Søvnen om dagen og søvnen om natten hænger ofte sammen. Det lyder som en udmærket idé at gøre noget ved det her i weekenden, hvor begge forældre er hjemme. Håber det lykkes for jer.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske