Svar: Ammeproblemer og overgang til flaske 13 uger
29. september 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit lange brev. Jeg vil gå lige til besvarelsen af dine spørgsmål og besvare dem i den rækkefølge de kommer:o)
Ad 1. Det er meget forskelligt forskelligt, hvordan børn tager imod mme. Nogle har et tarmsystem som reagerer kraftigt og børnene får meget let forstoppelse, andre børn reagerer ikke. Der er således ikke faste regler for hvor hurtigt du kan øge hende i mme contra modermælk. Et eller andet sted, så afhænger det jo også af hvorvidt du kan følge med hvad angår udmalkning.
Det vil være udmærket at trappe lidt op stille og roligt, for at se hvordan hendes tarmsystem tager det. JO mere erstatning hun får, jo mere er det vigtigt at hun har jævnlig afføring. Børn som kun ammes kan have mange dage imellem deres afføringer, men børn som udelukkende får mme, bør have afføring en gang i døgnet.
I må derfor holde øje med hendes mave for at vurdere hvor hårdt i kan køre på med mme.
Som regel kan man udskifte et måltid af gangen, det vil sige at hvis I giver to flaskemåltider idag, så kan I prøve med 3 imorgen, 4i overmorgen osv.
Ad 2. Det er sådan at børn netop omkring 12 ugers alderen har det der hedder appetitspring, som gør at de nu er så store, at de har behov for at få mælkemængden sat op. Det viser de ved at søge brystet hyppigt, fordi jo hyppigere de bliver lagt til jo mere mælk kommer der.
Det kan måske være det, som virket lidt forvirrende for jer i øjeblikket og det kan jeg godt forstå. Da planen er at få jeres datter mere over på flaske og mindre på brystet, så vil det være en god idé at flaske og bryst gives i direkte forlængelse eller at det ene erstatter det andet.
Altså enten amning suppleret med en flaske (eller modsat) eller enten amning eller flaske, så jeres datter holder op med at slatspise og i stedet lærer sig at spise et fuldt måltid ad gangen.
Ad 3. Jeg tror at det igen handler om appetitspring og dermed hendes alder og behov for mere mælk. Jeg synes derfor det er vigtigt at I prøver at få fyldt ekstra mælk på hende i dagtimerne. At spise hver 3 time natten igennem er ikke nødvendigt med den alder hun har. Det er relevant at få mad om natten, men det kunne måske være kl. 23 og kl. 04, så ville I alle få lidt sammenhængende søvn og det er guld værd.
Ad 4. Det kunne derfor være en god idé at give jeres datter en flaske at sove på sen aften (f.eks. kl. 23) i håb om at hun så kunne sove lidt bedre om natten og så blive ammet tidlig morgen.
Det vil være naturligt at din mælkeproduktion nedsættes i takt med at du ikke ammer så meget, men samtidig skal der også sammenhængende søvn til og lidt ro over det hele, for at have en mælkeproduktion og vågner hun så om natten, kan du amme. Det er nemt og bekvemt i forhold til at skulle op om natten og lave flasker osv.
Ad 5. Du må gerne blande din mælk sammen før du giver hende den, så du har nok mælk i en flaske.
Ad 6. Jeg er ret overbevist om at jeres datter vil begynde at sove bedre og få en mere fast rytme, når I begynder at give lidt mere mme end modermælk. De fleste børn som ammes sover med kortere intervaller og spiser hyppigere end børn som får mme.
Når hun bliver 4 mdr. kan I overveje om I skal begynde med lidt skemad. Det er også med til at mætte hende og med til at give en helt anden mulighed for struktur på dagen.
Ad 7. Jeg tænker det er muligt at jeres datter er ved at vende lidt rundt på det hele og det vil derfor være en rigtig god idé at I sørger for at få hende fyldt god op om dagen.
Ad 8. Jeres datters øgende tendens til at sutte på finger kan godt skyldes suttebehov mere end sult. Under alle omstændigheder vil det være en rigtig god idé at introducere en sut, hvis I kan få hende til det. Hvis hun så bevidst søger sin finger, kan det være svært, men det er en god idé at forsøge. Prøv derfor om I ikke kan lirke sutten i munden i stedet.
Fingeren sidder altid ved hånden og kan derfor blive brugt i årevis. Det kan, hvis barnet bruger den meget, komme til at gå ud over tandstillingen og faktisk gøre at jeres datter kan få overbid. En sut kan også skade tænderne, men den har man dog mulighed for at fjerne:o)
Jeg håber mine svar hjælper jeg lidt videre. Ha en fortsat god søndag. Og fortvivl ikke - det skal nok blive bedre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske