Brev:
4 måneder - kæmpe suttebehov
29. september 2006
Alder:
4 mdr.
4 måneder - kæmpe suttebehov
Kære Helen
Vores skønne mindste datter er nu blevet 4 måneder. Hun har et MEGA-stort behov for at putte fingre, tæer, legetøj osv i munden... men det foregår på en meget agressiv måde, hvor hun propper tingene eller hænderne ind, samtidig med at hun protesterer højlydt og af og til bryder i gråd. Det er værst, når hun er træt men står på det meste af dagen. Hun kan ikke finde ud af at sutte rigtigt på tingene eller fingrene, og måske er det det, der frustrerer hende??
Hun har i den grad behov for at have noget i/ved munden, når hun skal sove eller falde til ro, men kan som sagt ikke rigtig finde ud af at få etableret et vacuum. Vi har siden hun var nyfødt forsøgt med sutten uden held. Hun kan ikke finde ud af det, bliver rasende på den eller kaster op. Sutteklud og diverse suttedyr er heller ikke nogen succes. Hun fejler ikke noget i munden, som f.eks. trøske....
Det er et stort problem, hvis jeg f.eks. er ude at køre i bil med hende, hvor hun skriger og skriger til hun er helt rødspættet i ansigtet og tager lange pauser i vejrtrækningen... jeg ville jo så gerne trøste hende og tage hende op, men jeg kører jo ;-(((.. hun sidder så der på bagsædet og borer hænderne voldsomt ind i munden....hvad betyder det for hende? Og hvordan kan jeg hjælpe hende?
Jeg er på nippet til aldrig at køre med hende i bilen igen for jeg kan ikke holde ud ikke at kunne trøste hende, når hun er så ulykkelig og selve kørslen bliver noget hasarderet....har du erfaringer med at det kan bliver nemmere at have hende med i bilen?
Vores ældste elskede det og faldt altid i søvn...Det skal tilføjes, at jeg ammer hver 3. time døgnet igennem...om dagen er det svært, hun kræver stadig megen ro omkring sig og spiser uroligt ved brystet...om natten går det bedre, men det er ved at være hårdt at være oppe hver tredie time for at amme og ofte derind imellem for at trøste, når hun ligger og borer hænderne ind i munden....
Om dagen powernapper hun 3-4 gange max en halv time..og vågner igen og borer hænderne eller hele armen ind munden og kan ofte ikke finde ro....Jeg har prøvet talrige gange med en flaske, hvor hun nu kan lappe mælken i sig, men hun tager max 20-30 ml....
Min datter er i trivsel - følger sin vækstkurve fint. Hun er iøvrigt veltilpas, smilende, grinende, småpludrende og motorisk aktiv.
Jeg har overvejet om jeg, i min måske misforståethed af hendes voldsomme sutteri, lægger hende til brystet for ofte...nogle gange hver time...da hun ofte nærmest vender sig væk i afsky og som sagt spiser hver tredie time under en del ståhej i dagstiden... kan det være hun måske er utilpas/har ondt i maven og derfor propper alting i munden???...bare en tanke ;-()
Kære Helen, har du ikke et par gode råd???
Hilsen Pia