Svar: 4 måneder - kæmpe suttebehov
29. september 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Pia
Min umiddelbare tanke er at din datter må have et stort suttebehov, som hun søger at få stillet hos dig. Hun formår af en eller anden grund ikke at stille sit suttebehov på en sut eller på sine fingre - men vil have den ægte vare (og det kan man jo egentlig ikke fortænke hende i). Men din beskrivelse af hende lyder som om at hun gerne vil være hos dig hyppigt, fordi brystet stiller hendes behov.
Det lyder fornuftigt at du prøver at trække tiden lidt nogle gange og jeg kan god forstå at du har forsøgt med en flaske i håbet om at hun så blev lidt ekstra mæt og så kunne sove lidt længere tid. Har du forsøgt med en flaske, når hun sover? Det er nemlig nogle gange sådan at man kan snyde børnene lidt under søvn og derfor tænker jeg at du kunne prøve med en flaske om aftenen under søvn, for at se om det så kunne give jer lidt sammenhængende timer.
Det lyder som en plausibel forklaring at hendes suttebehov kan handle om uro i maven. Det at sutte virker positivt på tarmperistaltikken og derfor hjælper det faktisk ofte på børnenes maver, at få dem til at sutte. Det er derfor en udmærket idé at du fortsat forsøger med en sut.
Har du i øvrigt prøvet med din egen mælk på sutteflaske, så hun kun skal koncentrere sig om teknikken og ikke smagen?
Da hun nu er 4 mdr. har du så prøvet at give hende noget at sutte på. F.eks. en gulerod? Jeg tænker at du må prøve at finde noget, som hun kan synes er interessant og som kan bruges en gang imellem uden at det lige skal være dig.
Skemad kan du også overveje. Det kan have noget at sige i forhold til hendes powernapping om dagen, men det kan også have noget at sige, at hun skal til at bruge sin mund på en anden måde. Det kan være et forsøg værd.
Med hensyn til skrigeri underbilture - ja så findes der nok ikke noget mere stressende. Og du er bestemt ikke den eneste som synes en biltur med en baby kan være hård. Men der er dog håb forude, det plejer ikke at vare ved:o) Hjælper det ikke hvis storesøster er i bilen, så der er lidt underholdning? Måske kan du hænge en spilledåse op eller spille noget musik, som hun finder roen ved. Du kunne måske begynde at finde et eller andet, som indgik i hendes putteritual og som også kunne være i bilen...
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske