Brev:
Sengelægning om aftenen
29. september 2006
Alder:
9 mdr.
Sengelægning om aftenen
Hej Helen - din lille "medieorm" :-)
Tillykke med din gode optræden i Go'morgen Danmark om kemi i babyprodukter. Herligt, at vi endelig får fokus på dette vigtige spørgsmål!
Nå, du har tidligere hjulpet mig med min datters spiseproblemer og soveproblemer om dagen. Heldigvis går det nu rigtig fint med maden, og søvnen om dagen er bare SUPER: 2 x 1½ time om dagen bliver det til, og det er rart for både mig og min datter.
Nu håber jeg, at du kan hjælpe mig igen. Da min datter blev 4 mdr. sagde hun selv fra, når jeg ville lulle hende i søvn. Hun blev simpelthen urolig, prøvede at kæmpe sig fri og blev faktisk ret vred. Hun er - desværre - generelt ikke den store puttegris. Ikke engang når hun er træt, gider hun at putte :-(
Jeg begyndte derfor at lægge hende direkte i seng efter aftenflasken. Og det har ikke været uden vanskeligheder.... De første måneder benyttede jeg mig af "se-til-metoden", altså gik ind til hende med 1 minuts mellemrum. Jeg blev oppe på 1. sal, hvor vi sover, og puslede rundt, så hun hele tiden kunne høre mig. Jeg tog hende kun op, hvis hun virkelig græd - og det kunne typisk tage 1½ time før hun endelig faldt i søvn.
Efter 3 mdr. prøvede jeg at blive inde hos hende, til hun faldt i søvn. Samme show - ingen ændringer. Har prøvet både at have lyset tændt og lyset slukket - ingen forskel. Har prøvet at sidde lige ved siden af og lidt væk - ingen forskel. Har prøvet at synge og nynne - ingen forskel (hun elsker ellers når vi synger for hende).
Den seneste måned er det dog gået helt galt :-( Hun skriger som en gal i det øjeblik, jeg lægger hende i sengen.
Nu er der så næsten gået 6 mdr. og sengelægningen bliver mere og mere kaotisk :-( Det tager stadig 1½ time hver eneste aften. Og det er lang tid, der på denne måde går fra den tid, min mand og jeg har alene sammen....
Om dagen skal jeg bare skubbe vognen lidt frem og tilbage, så sover hun. Uden skrigeri, omend hun da godt kan brokke sig lidt.
Vi har prøvet forskellige sengetidspunkter for at se, om problemet måske skyldtes overtræthed, men heller ikke dette har indflydelse på skrigeriet. Hun kommer i seng kl. 19.30.
Vi har et helt fast putteritual, som vi har kørt med siden vi begyndte at lægge hende vågen i sengen. Og allerede når vi når til aftenflasken, som hun får i stuen, bliver hun urolig, vrangvillig og småklynkende - som om hun udmærket ved, at nu er det snart godnat. Putteritualet består af bad (som hun elsker!), lidt stille leg på gulvet med far (typisk at kigge i en bog) og herefter får hun så sin flaske af mig.
Jeg tror ikke hun har fået et dårligt forhold til sin seng, for hvis vi lægger hende der om dagen for at teste hendes reaktion, er hun bare lutter smil.....
Har du ikke et godt råd???
Mange hilsner, Camilla