Svar: Sengelægning om aftenen
29. september 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
For det første tror jeg I skal prøve at lade far være den der putter. Simpelthen for at få brudt den vane I er kommet ind i. Da din datter får flaske, kan far ligeså godt give denne og putte jeres pige, som du kan.
Derudover tænker jeg at du kan prøve at putte hende i sengen om dagen, for at se om det samme vil ske her. Hvis hun kan falde i søvn i sin seng om dagen, så er det jo tydeligvis ikke sengen hun har et problem med, måske handler det så om at hun er overtræt om aftenen og måske skal puttes lidt før, eller det modsatte, at hun først skal puttes senere.
Nogle gange er der jo også familier, som tager barnevognen indendøre og putter barnet i den og så når lillepigen sover, flytter hende over i sin seng. Denne metode kan jo diskuteres, for et eller andet sted kan hun jo ligeså godt lære at blive puttet i sin seng og det kan også være problematisk at flytte hende, når hun sover - men igen skal man overveje hvad der giver mest ro i familien og hvad der kan være med til at bryde en cirkel. Det skal jo ikke handle om en blivende ændring.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske