Svar: Søvn - dreng 6 mdr.
30. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Hanne
Dejligt at høre at det er gået så godt fra starten, men husk nu at det altid er 2 skridt frem og 1 tilbage, - sålænge der er fremgang er det jo så godt:o)
Gustav er 6 mdr. nu og det betyder at det bliver lettere og lettere at få en fast rytme for dagen. Det vil sige faste spisetider og dermed også fastere sovetider. Stille og roligt begynder de fleste børn så også at få en fast tid at sove på om aftenen og kl. 20 er passende for rigtigt mange børn. Igen afhænger det jo meget af, hvordan dagen i øvrigt ser ud, dvs. hvad tid man står op, om man bliver vækket eller vågner af sig selv, hvad der sker i løbet af dagen - om der er en masse nye oplevelser som trætter, eller om man bare er hjemme og tusse rundt med mor:o)
Jeg er ret sikker på at tiden på den måde arbejde for jer. Nogle dage vil Gustav være for træt til at holde sig vågen til kl. 20, andre dage vi han sagtens kunne. Og det leder mig videre til dit spørgsmål om, hvorvidt han skal vækkes om dagen.
Som udgangspunkt synes jeg ikke han skal vækkes. Du må gå ud fra at når han sover, så har han brug for det. Så kan det så tilgengæld betyde at han er mere vågen den aften, end de øvrige aftener - men så har far og søn så lidt glæde af hinanden. Og så er det okay.
Hvis Gustav kun sover 30 minutter af gangen, så er det fornuftigt at prøve at få ham til at sove længere, da dette normalt ikke vil være nok til at dække hans søvnbehov. Tilgengæld vil de være relevant for mange børn på 6 mdr. kun at sove en lille time om formiddagen og så kan man ikke forlange at han skal sove 1½ time her - tilgengæld vil han så måske kunne sove en lidt længere middagslur. Så efter min mening skal der være plads til fleksibilitet.
Børn der bliver ammet, kan godt vågne op fordi de forventer at blive lagt til brystet, også selvom det ikke er sult, men mere tørst og tryghed det drejer sig om. Derfor vil det være helt i orden at far tilbyder vand om natten, hvis Gustav vågner og er tørstig der. Jeg synes dog at det er mange timer, når Gustav ikke er ældre end han er, fra kl. 19-06. Så længe synes jeg ikke man kan forvente at et barn på 6 mdr sover uden at få mælk.
For et barn på 6 mdr vil jeg acceptere at han puttes med amning kl. 19-20, tilbydes bryst igen omkring midnat og så sover til næste morgen tidlig.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske