Brev:
Må små børn få laktulose?
30. september 2006
Alder:
3 mdr.
Må små børn få laktulose?
Hej Helen
Jeg har en datter på knap 3 måneder som i løbet af en uge ændrede afføringsmønster fra flere gange om dagen til 1-2 gange om ugen. Problemet er nu at hun er blevet meget grædende og pjevset og slet ikke den glade pige vi havde før. Hun kan ligge og lege for pludselig at give et vræl fra sig, mens hun krummer sig sammen.
Hun skal vugges og lulles i søvn og sover max 45 minutter af gangen, hvor hun tidligere sov 1½ af gangen om dagen. Hun sover forsat godt den første del af natten (gerne 5-6 timer), men efter første måltid bliver hun rodende og urolig, selv om hun ligger med lukkede øjne. Når hun så endelig har afføring bliver hun igen glad og pludrende og kan sove bedre.
Jeg prøver alle de gode husråd jeg har fået som massage af maven, gymnastik med benene osv.. Jeg har ikke ændret kostvaner, så jeg tror ikke det er noget jeg har spist.
Har du andre gode råd, jeg har tænkt på laktulose, men ved ikke om så små børn må få det. Kan jeg eventuelt spise f.eks. svesker og påvirke hende igennem mælken? Hun er jo ikke så stor at hun endnu må få sveskegrød.
Mange hilsner Trine