Svar: Må små børn få laktulose?
30. september 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Trine
Jeg tror desværre ikke at dit indtag af svesker ville gøre nogen forskel, men det er da et forsøg værd:o)
At have afføring 1-2 gange om ugen er helt normalt og passende for en lille pige på 3 mdr, som bliver ammet. Men det er naturligvis problematisk, hvis det gør hende grædende og påvirker hendes trivsel i øvrigt.
Det er rigtigt at mavemassage, cykle med benene hjælper. At få et varmt bad kan også hjælpe og nogle gange hjælper det også at trykke børn under fødderne (mange forældre lærer sig teknikken med zoneterapi).
Laktulose må man god give til små børn, din datter må få 1 ml pr kg legemsvægt. Det kan fordele på 1 eller 2 doser. Men spørgsmålet er om det er nødvendigt - hvordan ser din datters afføring ud, når det kommer - er det hårdt? Ildelugtende, mørkt eller virker det almindeligt?
Du skal medtænke at din datter har en alder, hvor børn ofte har appetitspring. Det betyder at de har brug for mere mad end tidligere og det viser de bla. ved at være mere pjevsende og grædende, for derved bliver de lagt mere til brystet og mælkemængden øges.
Du kan derfor overveje om din datter skal lægges til lidt hyppigere og om hun reelt har brug for lidt mere mælk. Det vil jo også være med til at skubbe mere på maven og det kunne være en mulig forklaring.
Hvis hun virker meget grædende og som om hun har smerter, så kan man nogle gange give lidt kogt vand med sukker. Du kan blande 100ml kogt vand med 1 tsk sukker og så give hende f.eks. 25 ml sukkervand. Sukker virker smertestillende og det kogte vand kan også have en beroligende virkning på tarmsystemet.
Du kan også lave et lunt omslag og lægge om din datters mave, uden på bodystockingen. Fold en stofble så den er ca 15 cm i bredden, stryg den varm eller rul den sammen som en roulade og kom den i ovnen. Den skal ligge på en rist og den må ikke berøre ovnens sider, sæt ovnen på ca 90 grader og lad "rouladen" ligge i ovnen ca 15 minutter - rul den ud og svøb den om din datters mave.
Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke bliver overophedet osv. men varme kan hjælpe hendes tarme til at slappe af.
Det hjælper på samme måde også at ligge på maven. Det hjælper hende således at ligge hos dig og det hjælper også hvis du kan lægge hende på hendes mave hen over f.eks. ammepuden, når du sidder med hende.
Når du går rundt med hende, så bær hende ved at have hendes mave på din underarm.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske