Svar: Ked af legestue, søvn og det at kravle/gå
27. november 2003
Alder:
11 mdr.
Kære Mette
Tak for dine søde ord,- jeg er glad for at du synes om min brevkasse.
Hvor er det dejligt at det går godt i dagplejen nu. Din datter har haft behov for en indkøringsperiode, det er altid lidt svært, men fint at hun føler sig tilpas der nu.
Det er meget normalt at børn nogle børn reagerer når de skal i legestue. Det kan godt være svært at forholde sig til så mange børn,- nye lyde, mere larm, kamp om legetøjet, et fremmed sted osv.
Din datter er utryg, når hun bliver afleveret der. Dagplejemoderen kender hun nu og føler sig tryg ved hende og derfro vil hun gerne sidde hos hende, hvilket der også skal være plads til. Hvordan er kommunikationen mellem dig og dagplejemoderen? Jeg tænker på, hvordan oplever dagplejemoderen situationen? Der er jo stor forskel på at få at vide at ens barn græder hele tiden og er umulig at gå fra, og så på at få at vide, at hun godt kan blive ked af det, men hvis hun bare sidder hos mig, så er der ingen problemer.
Som forældre er vi utroligt følsomme over hvordan tingene bliver sagt omkring vores børn. Hvis du føler at din dagplejemor synes det er problematisk, så skal du tale med hende om det, eller henvende dig hos den tilsynsførende pædagog og høre om hun har nogen forslag. Jeg ved ikke hvordan det er i den kommune, hvor du bor, men nogle steder deltager den tilsynsførende pædagog fast i legestuen, så hun oplever børnene og ved hvad der sker. Hvis hun er til stede, kunne hun måske tage sig lidt ekstra af din datter eller af dagplejemoderens andre børn, så din datter kan føle sig tryg.
Det er en tilvænningsperiode og det er rigtigt at det også har med din datters alder at gøre. Hvor aktiv er din dagplejemor? Her tænker jeg på om hun hører til dem der gerne tager på tur flere gange om ugen. Det er jo sådan set godt nok, men hvis din datter i en periode har behov for lidt mere stabilitet, så kunne det være godt at I aftalte at børne bare var hjemme i måske 14 dage.
Tal med dagplejemoderen om det og se hvad reaktionen er.
Med hensyn til at sove, så hænger det nok sammen med at hun er begyndt i dagpleje. Din datter få så mange indtryk og stimuli i løbet af dagen, som hun skal forholde sig til. Det trætter hende. Sålænge hun bare når at få hvad hun skal have at spise og drikke, så ser jeg ikke noget problem i at hun sover, som hun gør lige i øjeblikket.
Du må gerne hjælpe din datter op i kravlestilling og hjælpe hende til at rokke frem og tilbage. Det er naturligt at hun bliver gal, men netop temperamentet får hende til at kæmpe videre og pludselig finder hun ud af teknikken. I begyndelsen vil hun sikkert kravle baglens og så blive sur over det, men ligepludselig så kan hun og vil være meget stolt.
Jeg ønsker jer held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske