Brev:
14 mdr gammel umuligper
1. oktober 2006
Alder:
14 mdr.
14 mdr gammel umuligper
Kære Helen
Jeg føler at alting er gået i hårdknude for tiden, og at det indimellem er svært at få tålmodigheden til at række. Jeg har en pige på 14 mdr og jeg syntes snart at hun hyler, skriger og skråler lige meget hvad der skal foregå, så efterhånden er jeg begyndt at gå i baglås så snart jeg hører "den der lyd"..., og nogengange føles det næsten som overgreb for hun hyler ligemeget om hun skal spise, skiftes og have tøj på, sove o.s.v, og jeg synes snart vi har prøvet alt og føler vi gør alting forkert.
Ved spisesituationerne f.eks er det først, når vi skal til at have aftensmad at det går galt. Ligemeget hvad vi tilbyder ryster hun bare på hovedet og protesterer. Får hun en tallerken selv, sidder hun og leger med det og smider det på gulvet. Jeg ved godt at det er meget normalt og hun skal da også have lov til at prøve, men jeg synes heller ikke det nytter noget, når hun så at sige næsten kun leger med maden og ikke gider at spise noget af den, og når vi så oven i købet heller ikke må give hende noget så....
Vi har prøvet både at mose det hele sammen og blot at skære det i små stykker hun selv kan tage, men gør vi det vil hun, hvis hun altså gider at spise det, kun have kød og flute og sådan og det synes jeg jo ikke helt er godt nok så i bund og grund ender det med både frustrerede voksne og et frustreret barn. Der er ikke meget hygge ved vores måltider lige for tiden ihvertfald.
Et andet STORT problem vi har er hendes sovevaner. Hun vil for intet i verden sove. Vi har indtil videre haft lagt hende ud formiddag og eftermiddag. Og det er hver gang under stor protest selvom hun er ved at segne af træthed. Hun bliver ved med at rejse sig op, og når hun har gjort det tilpas mange gange, går jeg til sidst min vej.
Det resulterer så i, at hun begynder at sidde at hyle, hvilket hun får lov til indtil jeg kan høre at nu er det ved at være alvor. Så går jeg selvfølgelig tilbage igen og lægger hende ned i barnevognen. Så fortsætter hun med at rejse sig op og intet hjælper.
Jeg har også prøvet at lægge hende ned med et fast greb (ikke hårdt selvfølgelig) og sagt til hende flere gange på en bestemt måde at hun skal lægge sig ned (hvilket hun forstår) så hun kan se jeg mener det, og nogengange virker det andre gange ikke, men jeg ved da godt at det nok ikke er den bedst måde, men jeg er snart så frustreret at jeg ikke aner mine levende råd.
Når hun så endelig lægger sig ned og bliver liggende, står jeg og vugger hende lidt så hun ved jeg er der og kan føle det også er rart at ligge der og så falder hun som regel til sidst i søvn.. Når hun så endelig er faldet i søvn sover hun ikke ret længe. I dag er det blevet til tyve min på hele dagen selvom vi har prøvet alle metoder og også gået en lang tur. Du kan nok tænke dig, hvordan det til sidst kammer helt over for hende fordi hun er så træt...
Når hun skal i seng om aftenen er der ingen problemer der lægger hun sig til at sove med det samme. Det er om dagen der er problemer og det uanset hvad vi gør, også om det er ude eller inde vi prøver at putte hende, om det er formiddag og eftermiddag eller om vi trækker det til kun en lur ved middagstid.
Ovre i vuggestuen har de samme problem og vi får som regel en meget træt lille pige hjem, der som regel kun har sovet en time i løbet af en hel dag derovre, og de er også frustrerede og "antyder" synes jeg, at det ikke er helt normalt. Ellers trives hun derovre og er glad og tilfreds.
Det lyder måske som om at hun ikke er det herhjemme og det passer selvfølgelig ikke for det er hun dag bestemt også. Jeg tror bare at hendes raseri anfald og hyleri måske indimellem overskygger det lidt og så især idag, hvor jeg synes vi har haft en halvdårlig dag. Hun er også begyndt at vågne flere gange om natten, hvilket hun ikke gjorde da hun var mindre.
Sådan noget med væske i ørerne tror jeg ikke der er tale om da lægen har undersøgt hende og der er jo som sagt heller ikke noget, når vi putter hende til natten. Ellers er hun kvik og udvikler sig som hun skal. Er meget glad for at gå med sin lille gåvogn, men jeg synes at de nævnte problemer bringer meget uro i vores hverdag og også imellem os forældre da vi snart er syv sind begge to om, hvad der er rigtigt og forkert og om hvordan vi kan gøre det bedste for hende.
Jeg ved godt det er en vældig lang smøre men hvad er dine tanker omkring det her?
Venlig hilsen
Skytten