Svar: 7½ måned
1. oktober 2006
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Planen for dagen ser fin ud og jeg tænker at du stille og roligt i løbet af de næste par uger kan forsøge at tilbyde lidt mere af jeres mad, f.eks. ris og pastaskruer. Men det er fint at han allerede er igang med lidt rugbrød, så det kommer stille og roligt. De fleste børn er omkring 8 mdr inden de rigtigt begynder at tygge.
Så prøv dig frem med lidt tyggemad og fortsæt endelig med udgangspunkt i jeres mad, så kommer det helt af sig selv.
Du kan sagtens amme morgen og aften og rigtigt mange børn (og mødre) nyder dette i lang tid. Det er en rigtig dejlig måde at vågne op på og det er på samme måde en rigtig dejlig måde at sige godnat og tak for idag på. Det vil derfor være oplagt at du begynder at fjerne amningen om eftermiddagen i takt med at han skal passes ude.
I stedet for eftermiddagsamningen kan han så få lidt tykmælk eller A38 med lidt frugtmos/friske bær/rugbrødsdrys eller lignende. Ost er også med til at give lidt kalk og så kan han få lidt sødmælk af en kop. Dog er det først efter 9 mdr´s alderen at indtaget af komælk må udgøre en større del end hans indtag af mme og modermælk. Derfor vil det være en god idé at du tilbyder lidt mme af kop, så du er sikker på at han ikke får for meget komælk/komælksprodukt.
Med hensyn til søvn, så skal du være forberedt på at han i indkøringsperioden sandsynligvis vil være mere træt og måske netop derfor have behov for at powernappe lidt sidst på eftermiddagen - og det er okay. Den form for fleksibilitet skal der være. Jeg synes derfor ikke du skal gøre voldsomt meget for at lave rutinen om lige nu, men i stedet afvente og se, hvad der sker, når han starter. Ofte løser det sig helt af sig selv hen af vejen:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske