Brev:
Talefærdigheder 16 måneder
1. oktober 2006
Alder:
16 mdr.
Talefærdigheder 16 måneder
Hej Helen
Emil har siden han var 8 måneder hyppigt/næsten konstant haft mere eller mindre væske i ørene og har det altid i forbindelse med forkølelse. Som regel er det dog kun én side ad gangen, siger lægen, da vi jævnligt får det målt.
Her for leden var vi så til vagtlæge med ham af en anden grund, men hvor vi også kom ind på ørerne (lægen sagde nemlig, han kunne se, der var undertryk) og her spurgte lægen, om Emil var begyndt at snakke. Og altså - ja og nej.
Emil babler løs på sit eget sprog og siger en masse volapyk - "gogle, gogle", "babbab" osv. Han har også en del ord, som vi ved, hvad betyder, f.eks. "iijjaa iijaa" = gyng gang, gyng gang og "aa-aaajj" = hej hej, "meeee" = mere/mælk, "måmå" = mormor. Osv.
Men her mente lægen at det ikke helt var godt nok. Efter hans mening bør børn i Emils alder være bedre til at sige flere ord. Og jeg kan da godt se, at der er ret få ord, som man kan forstå i Emils tale, hvis man ikke kender ham. Og det blev jeg da lidt bekymret over.
Jeg opfatter egentlig ikke, at han ikke hører godt. For han forstår umådelig meget efterhånden - også relativt avancerede beskeder (a la "du skal tegne på papiret", "skal hesten have dyne på?" o.lign.). Og det ville han vel ikke kunne, hvis han ikke kunne høre - vel?!
Nu ved jeg godt, at børn absolut ikke er ens, men kan man sige noget om, hvilket niveau Emil "bør" befinde sig på talemæssigt i den her alder? Og hvornår skal man blive bekymret - væsken i hans ører taget i betragtning?
Gode hilsner
Stine