Svar: Talefærdigheder 16 måneder
1. oktober 2006
Alder:
16 mdr.
Kære Stine
Din lille Emil er kun 16 måneder gammel og man ved at talrige mellemørebetændelser kan medføre en lidt forsinket sprogudvikling - så tag det nu helt roligt, jeg er ikke særlig bekymret:o)
Vær opmærksom på at han hører bedst, hvis lyden kommer ca 15-20 cm bag fra, altså bag hans øre. Det svarer til at du sidder med ham på skødet og I kigger i en bog sammen. Når din mund således er bag hans øre, så hører han bedst de lyde du laver.
Det vil være oplagt at bruge en bog med billeder af dyr og så sige dyrenes lyde: vov-vov, muh, rap, miav osv. Det vil også være en god idé at bruge bøger, hvor der er dagligdags ting, altså billeder med en sut, en bamse, en kiks, en bog, en bil, en bold osv. og på samme måde tale til ham bagfra - nævne ordene og spørge hvor tingene er henne.
Det vil også være en god idé at synge sange med fagter, da det at få kroppen med i bevægelse kan være med til at huske og lære sproglydene. Undgå også unødigt støj, dvs. ingen radio der kører i baggrunden osv.
Og hvis du allerede gør disse ting, så kan du ikke gøre så meget andet. Det skal nok komme stille og roligt.
Nu er jeg jo ikke talepædagog, men jeg kan da fortælle dig lidt om børns sprogudvikling.
De første ord er næsten altid navneord, det vil sige navne på mennesker, dyr eller ting, som betyder meget for Emil. Udtalen er altid svær og det er svært at høre forskel på det f.eks. er ordet kiks, kop eller køretur, han prøver at sige - det hedder bare kih og det betyder forskellige ting alt efter sammenhængen.
Netop "gyng-gang" siger børn faktisk ikke, i stedet bliver det ofte til iijjaa iijjaa eller dyyy daaaa. Sko bliver ofte til do og far er bar.
I starten går det langsomt med at tilegne sig nye ord og måske kommer der kun 1-2 ord om måneden. Mellem 1½-2 års alderen begynder de fleste børn at tage rigtig mange ord til sig. Først når barnet har lært sig rigtigt mange enkelt ord, begynder de at sætte to ord sammen og ofte er det også ord, som handler om barnet selv - f.eks. min bold.
Så for at vende tilbage til hvor jeg begyndte, så er Emil kun 16 måneder og der er tid nok til at han skal lære at tale - det er helt okay og måske har han brugt en masse krudt på at bevæge sig rundt i verden og udvikle sig mere fysisk end verbalt. Det skal der også være plads til.
Håber jeg fik dig beroliget lidt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske