Svar: Vægt, kost, amning og søvn - 7 mdr.
2. oktober 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Benedicte
Dejligt at høre fra dig igen og det er godt, at det går godt med din lille datter:o)
Der er for mig at se ikke tvivl om, at din datters indtag af mælk og mindre indtag af mad, hænger sammen. Jeg er slet ikke i tvivl om, at hun gerne vil have mad om natten fordi hun er sulten, men samtidig gør mælken om natten så også, at hun ikke er sulten nok til at spise store nok portioner om dagen.
Det er således nødvendigt at du begynder at skrue amningerne ned. Enkelte amninger (dem om natten) skal helt fjernes og amningerne om dagen bør ikke være mere end 4. Det vil være okay at du ammer, når din datter puttes og så igen sen aften, når du selv går i seng, men i nattimerne (mellem 24-06) skal hun ikke have mælk, men kan tilbydes vand af en kop.
Du må prøve at nedtrappe amningerne om dagen også så du i løbet af dagen får fyldt lidt mere mad i din datter også gerne om aftenen, vil det være godt med lidt ekstra. Om det så kun er ½ dl. mad hun spiser ekstra lige inden hun f.eks. puttes, så er det godt i forhold til at hun ikke vågner af sult om natten.
Med den alder hun har, må hun meget gerne få mere og mere familiemad og meget gerne mad som smager af noget. Giv hende derfor gerne lidt af jeres mad, som er krydret med løg og forskellige almindelige tørrede krydderier som timian og oregano og mos det til en konsistens, som hun kan kapere. Hun må meget gerne tilbydes skemad 4 gange dagligt.
En almindelig portion er mellem 1-2 dl. Det er dog vigtigere at fokusere på at hun spiser og har lyst til at spise og at hun spiser hyppigere små måltider end få og store måltider og du skal ikke presse hende unødigt, men må gerne nøde hende lidt.
Du må vurdere, hvorvidt du kan starte dagen med en amning eller om hun hører til de børn, som så ikke er sultne nok til formiddag, så du således bør stå op med hende og starte dagen med en portion grød.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Grød (havregrød, øllebrød, flerkornsgrød) evt. med frugtmos, vand eller mælk af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, gerne rester fra aftenen i forvejen, vand af kop
Evt. amning og puttes til middagslur
Eftermiddag: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop
Aften: Mere og mere af jeres mad, moset så konsistensen passer, kød/fisk, lidt ris, alle grøntsager osv. Vand eller mælk af kop.
Evt. lidt frugtmos til dessert for at blive mættet lidt mere til natten.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Amning
Nat: vand
Jeg ved godt at det lyder meget nemmere end det lader sig gøre, men vejen frem er mere skemad og mindre og mindre mælk. Naturligvis skal din datters mælkebehov dækkes, men det lyder ikke som om der er fare for at dette ikke skulle ske. Du skal begynde at tænke på hende som en lidt større pige, hun skal sidde med ved bordet i høj stol og hun skal stille og roligt have mere og mere familiemad. I løbet af den næste månedstid, skal hun jo til at tygge og have rugbrødshapsere, pastaskruer osv.
Rigtig meget held og lykke og far må tage over om natten og tilbyde vand:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske