Svar: Afviser brystet - 9 mdr.
2. oktober 2006
Alder:
9 mdr.
Kære A-K
Det er altid rigtig hårdt, hvis børnene begynder at afvise brystet og nedtrappe amningen før mor helt har indstillet sig på det, men da din søn nu er 9 mdr gammel, er det faktisk meget alderssvarende og helt okay.
Du fortæller at han har fået tænder - så hvis du fortsætter amningen, så kan du godt risikere at han bider dig. Han er meget bevidst om amningen nu og du kan sagtens fortsætte med at amme, bare du bliver ved med at lægge til, så vil han acceptere. Men du skal så bare vide, at det så vil være dig, der på et tidspunkt skal sige stop - og det kan være svært. Han bliver jo kun mere og mere bevidst.
Med den alder han har, så må han gerne begynde at få lidt komælk og komælksprodukter. Det er fint at du forsat giver lidt erstatning dagligt, men han kan f.eks. fint få dækket sit mælkebehov ved at få lidt mælk (sødmælk eller mme) af kop og så ved at få en portion tykmælk eller A38 med lidt frugtmos om eftermiddagen.
Mælken i grøden tæller som udgangspunkt ikke med, men hvis du hælder ekstra mælk ovenpå havregrøden, så tæller det med i det samlede indtag. Hvis du giver din dreng 400ml mme dagligt, så behøver du ikke give jerndråber, ellers skal du blive ved med at give jern indtil han er 1 år.
Hans samlede mælkebehov ligger mellem 500-750ml dagligt (alt incl.). I alderen 9-12 måneder falder dette til ca 500ml, som vil være hans behov også efter 1 års alderen. Får han lidt mælk af kop, lidt mælk på maden, lidt ost (giver også kalk), og en portion tykmælk, så er han dækket fint ind.
Håber dette er uddybende nok, ellers må du spørge igen. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske