Brev:
Flaskeafvænning og soverytme i dagpleje - 12 mdr.
2. oktober 2006
Alder:
12 mdr.
Flaskeafvænning og soverytme i dagpleje - 12 mdr.
Hej Helen,
Jeg har igen lidt spørgsmål til dig, det er ikke noget der haster - jeg kan se at du vist har lidt travlt...
Nå for at komme til sagen, Benjamin er jo lige ved at være et år her om et par uger og jeg er lidt i tvivl i forhold til hans mælkebehov. Han får nu to flasker mme om dagen, han drikker ca. mellem 300-400 ml på en dag.
Min egen sundhedsplejerske sagde for lang tid siden, at jeg jeg skulle give ham flaskerne indtil han var et år og det er jo nu. Jeg tror ikke det vil være noget problem at tage dem fra ham, han virker ikke specielt knyttet til dem mere.
Moren vil dog savne at give flaske, det er jo bare så hyggeligt :-)
Skal jeg stoppe med dem nu, og så prøve at give mere mælk på kop i løbet af dagen, så han stadig får de der ca. 400 ml i løbet af dagen.
Hans havregrød til morgen er lavet på 2 dl sødmælk, så der får han jo allerede en del.
Mit andet spørgsmål er noget, jeg gerne lige vil have din synsvinkel på.
Han er jo startet i dagpleje og virker okay glad for at være der, han får spist og sover fint. Problemet er, at han kører en anden rytme end "normalen" i en dagpleje.
Han vågner ca ved en halv syv tiden om morgenen og så er han træt igen ved en halvti-ti tiden. Der har jeg så bedt dagplejeren om at putte ham og han sover gerne to timers tid i sin barnevogn ligesom han har gjort herhjemme. Så passer det også fint med, at han kan kommer hjem og få en sen eftermiddagslur på en times tid ved en firetiden. Da han ellers skal være oppe fra tolv middag til otte aften og det synes jeg er lidt voldsomt.
Nå, men for at komme til sagen, så vil dagplejeren gerne have vendt rytmen, så han sover fra halv tolv tiden og hen på eftermiddagen. Men han er jo træt tidligere på formiddagen, så vil hun bare ligge ham og give ham en halv time og så tage ham op.
Jeg synes det virker lidt forkert for, hvis han sover lidt om formiddagen er han jo ikke træt nok til at komme ud halv tolv og problemet kommer jo så også, når jeg får ham hjem om eftermiddagen, for der kan han jo ikke ligges til at sove allerede kl. fire, der skal den jo være senere for, at han er træt nok. Og så kommer problemet med at komme i seng til kl otte om aftenen.
Udover det er det vel også bedst for dem at tage lange lure og ikke en lille halv time her og en time der. Det er jo netop de lange lure, som vi har kæmpet for at indføre, da han var lille, nu vil hun jo så ændre det. Så frustrerende!!
Skal jeg prøve at holde på mit og sige at den ikke skal ændres? (Det skal lige siges at hun har kun ham og en mindre en på syv mdr, så det er ikke for at få ham tilpasset de andres rytme, det gør intet at han sover som han gør, for den lille pige sover ca. hver anden time alligevel)
Jeg håber du kan hitte rede i, hvad jeg prøver at sige.
Knus Fra Camilla