Svar: Flaskeafvænning og soverytme i dagpleje - 12 mdr.
2. oktober 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Camilla
Tillykke med den snarligt komne 1 års fødselsdag - det er jo en stor dag, tænk at der allerede er gået et helt år:o)
Det er rigtigt at sutteflaske hører til indtil 1 års alderen, herefter vil barnet kunne tage sit behov via kop og den mad der spises. Det lyder derfor som en udmærket idé at stoppe med flaskerne, især når din dreng i øjeblikket ikke viser særlig interesse for dem. Bliver han for bevidst omkring det, kan det være rigtig svært at få dem væk:o)
Med hensyn til hyggestund, så kan du stadig sidde med ham, kigge i en lille bog f.eks. Du kan også have fysisk kontakt med ham, når du f.eks. masserer ham lidt og på den måde via berøring får ham til at slappe helt af.
Med hensyn til soverytme, så tænker jeg at det nok vil give sig selv. De fleste børn ændrer soverytme i 12-18 mdr´s alderen, hvor de går fra at sove 2 lure, til at kunne nøjes med 1 lidt længere lur. Ofte vil I opleve det ved at han sover betydeligt kortere til formiddag eller nægter at sove om eftermiddagen, eller simpelthen ikke er træt om aftenen. så lige i forhold til dagpleje og rytme, så vil det ændre sig forholdsvis hurtigt.
I princippet skal børn have lov til at sove, når de sover, men nogle gange kan man godt hjælpe til en mere hensigtsmæssig rytme ved at vække barnet lidt. En formiddagslur på et par timer er forholdsvis længe, også måske kan han nøjes med en enkelt time, så stadig blive puttet efter frokost og igen om aften. Men igen lyder det som om han lige nu og her har brug for de to lure dagligt, så I kan evt. forsøge om det ændrer noget og ellers se om ikke det ændrer sig selv i løbet af de næste måneder.
Håber at mine overvejelser hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske