Svar: Kost og overnatning ude, 9 mdr dreng
2. oktober 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Victor mor
Dejligt at høre at det går godt og at du nu har så meget overskud at du ligefrem overvejer en tøsetur - det lyder da godt:o)
Som du beskriver det hele, så ser jeg umiddelbart ikke problemer i at Victor overnatter hos sin far, hvis far er fuldt ud opmærksom på Victors behov og sørger godt for ham og giver ham den ro, tryghed og stabilitet, som Victor har behov for. De to kender jo hinanden.
Samtidig vil jeg også sige, at der er sket rigtig meget Victors korte liv - at mor og far flytter fra hinanden er en meget stor ting og derfor synes jeg det er helt rigtigt besluttet, at Victor ikke tidligere har sovet ude. Han har om nogen haft behov for stabilitet og ro i sit liv og du må ikke sammenligne med andre - det er fornuftigt det valg du har truffet.
Så for at vende tilbage til dit spørgsmål, så må du gerne tage på en tøsetur og du skal gøre det med ro i sindet. Måske netop det døgn, vil være medvirkende årsag til at Victor sover - og du stopper amningen helt? På et eller andet tidspunkt skal du jo stoppe alligevel...
Med hensyn til en enkelt nat om måneden, så må du se hvad tiden bringer og hvordan far og søn har det sammen. Du må vurdere om det påvirker Victor eller om han trives med den ordning. Det kan kun tiden vise. Umiddelbart lyder det som en mulig løsning.
Jeg tror ikke Victor vågner fordi han er sulten om natten og netop derfor vil det være godt at amningen stopper. Da du i forhold til studier ved at der er lidt mere ro på i tiden fremover, så er det måske netop derfor du her skal sige at amningen stopper og det er der du lægger lidt ekstra kræfter.
Det passer rigtig fint i forhold til Victors alder, at han nyder at have dig siddende. Han har brug for at vide at du er der for ham og han har brug for at se dig for at vide det. Han har således en stor tryghed ved at du bare sidder der, at du bare er tilstede, det er en helt basal tryghed at vide at du er der og ikke pludselig forsvinder:o)
Med hensyn til grøntsager så er lidt kogte ærter og majs en god idé, måske tygger han så godt at du kan give ham dem rå. Men lidt kogte grøntsager er lettere for ham at fordøje og du må gerne give ham lidt forskellig, det kan være gulerod, blomkål, broccoli, avokado, tomat, agurk. Noget kan være i små stykker, så han øver sit pincetgreb, andet kan være i stænger eller "buketter", som han kan sidde med og øve sig i at spise. Det er ikke sådan at man skal gøre det på en bestemt måde, det er helt forskelligt fra barn til barn, hvad de kan klare.
Når han bliver 1½ år vil han have rigtig mange tænder og vil kunne tygge rå grøntsager - men lige nu er de kogte nok bedre. Du kan købe en pose frosne grøntsager og lige koge dem op. Det er nemt og billigt og de skulle være ernæringsmæssigt i orden.
Med hensyn til agurk, så nyder børn nogle gange den lidt bitre skræl, hvor andre ikke spiser det. Så nogle forældre skræller, andre gør ikke. Du må forsøge dig frem.
Med hensyn til kerner, så kan din dreng få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan give barnet for mange kostfibre. Müsli, rosiner og tørret frugt, samt pasta, ris og bælgfrugter indeholder også kostfibre.
Når man skal vælge brødtype til sit barn, så er det vigtigt at se på indholdet af kostfibre, da brød med mange fibre ligger godt i maven og også holder maven godt igang. Det er altså ikke brød med hele kerner, men brød som er fiberrigt uden hele kerner
For at få virkning af kernerne og deres indhold af fibre, skal man kunne tygge kernerne godt. Da små børn ikke kan tygge tilstrækkeligt har de derfor ingen glæde af at få for mange hele kerner og det giver så diarré og kernerne vil komme hele ud igen.
Med mindre du køber meget groft brød med hele kerner så er der ikke noget i vejen for at Victor får groft rugbrød, men det afhænger således af hvor godt han tygger og hvor groft rugbrødet er. Du kan godt finde et godt og fiberrigt rugbrød, som I begge kan spise, så du ikke behøver købe flere forskellige slags. Schulstad Levebrød indeholder ofte mere end 8 % kostfibre og ofte ingen kerner. Det kunne være et muligt valg.
Håber jeg kom igennem det hele. Rigtig meget held og lykke med det hele og knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske