Brev:
Kan jeg ændre søvnmønster
2. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Kan jeg ændre søvnmønster
Hej Helen
Min søde lille pige har siden hun var omkring 2 uger sovet godt hele aftenen, fra ca kl 19 til engang efter midnat, oftest til kl. 1 eller 2, så det har jo været dejligt at have aftenen for os selv som forældre, så vi stadig kan snakke sammen. Hun har så oftest været ammet en gang omkring kl. 3 eller 4 og vågner så omkring kl. 6.30.
Hun er nu ca. 3 måneder og jeg tænkte om jeg kunne ændre hendes søvnmønster så hun tager "den lange lur" fra omkring midnat til kl. 6 ved at tilbyde hende mad, når jeg går i seng ved 23-tiden? Eller risikerer jeg at bryde hendes ellers fine rytme?
Hun er i forvejen god til at spise om dagen og spiser i denne tid hyppigere end for bare 2 uger siden, så det nu er ca. hver anden time.
Og så vil jeg gerne høre om du har nogle gode råd til at få hende til at sove bedre om dagen. Hun er gerne vågen i 2 timer af gangen, og skal ofte vugges døsig eller i søvn i mine arme eller i liften. Så sover hun kun ½ time og kan så nogle gange vugges til at sove yderligere ½ time. Enkelte gange lykkes det at hun sover 1½ time. Jeg skruer aktiviteten ned inden hun skal sove, pusler hende, tilbyder hende bryst osv. for at "gøre klar" til hvil, men det hjælper ikke. Enkelte dage sover hun kun 3 x 30-45 minutter fra kl. 6 til 19.00 og det synes jeg jo ikke er så meget og hun er da også ret pyldret. Men hun sover forsat godt om natten.
Hvor meget søvn har hun brug for, sådan fordelt på nat og dag?
Med venlig hilsen
Trine