Svar: Kan jeg ændre søvnmønster
2. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Trine
Det lyder som om din lille pige er igang med at øge sin mælkeproduktion. Hun har sandsynligvis appetitspring, hvilket betyder at hun har brug for mere mad. Når hun spiser hyppigere hos dig, så øges din mælkemængde og hun vil således blive lidt mere mæt.
Nogle gange går det fint med at bibehold mælkemængden og hun trives rigtig godt på dette, andre gange må man begynder med lidt skemad, når barnet er 4 mdr. fordi det er svært at følge med her, så du må se hvad tiden bringer. Lige nu skal du bare amme, så meget hun har lyst til, netop for at fylde hende godt op, som du selv er inde på.
Et af de råd jeg ofte giver, er netop at lægge barnet til lige inden man selv går i seng. Den sene aftenamning kan netop ofte gøre, at barnet så sover en lidt mere sammenhængende nattesøvn og det tror jeg du skal forsøge.
I forhold til søvnen om dagen, så er det rigtig fint alt det du gør. Når din datter vågner efter ca ½ time, så er det højst sandsynligt fordi hun skifter søvnfase og netop det, at du prøver at få hende til at sove videre, er meget vigtigt. Det er det helt rigtige at gøre, så hun med tiden lærer at holde sig sovende.
Det du beskriver lyder derfor rigtig fint og du skal endelig bibeholde de gode vaner I er kommet ind i.
Børns søvnvaner er forskellige og nogen sover mere, andre mindre. De fleste børn på 3 mdr vil have behov for at sove 3 lure dagligt. Tilsammen vil de fleste sove 5 timer sammenhængende om dagen og 10 timer om natten, altså ialt ca 15 timer.
Ser man på din datters søvn om natten, så sover hun fra ca 19-06.30 altså 11½ time - derfor kan du ikke forvente at hun sover 5 timer om dagen. Så mit råd er at du forsat prøver at få hende til at sove længere end ½ time, lykkes det er få hende til at sove 1½ time, så er det jo dejligt, men går det ikke, så må det være sådan. Jo mere du prøver, jo bedre bliver hun forhåbentlig til det, så tiden arbejder også for jer.
I takt med at hun bliver ældre og begynder med skemad, så får hun igen en ny rytme.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske