Brev:
Søvn, mad og sprog
3. oktober 2006
Alder:
15 mdr.
Søvn, mad og sprog
Kære Helen,
Det er ved at være længe siden jeg sidst skrev til dig, så her kommer lidt flere spørgsmål på en gang.
Min datter Ronja som nu er 15 måneder gammel er begyndt at sove utroligt dårligt om natten. Hun bliver puttet klokken ca 19.30 og står op ca 06.30 næste morgen. Hun sover 1-2 lure om dagen, sammenlagt ca 2 timer. Om aftenen er hun for det meste utrolig træt og falder i søvn uden problemer.
Som regel begynder hun så at sove uroligt omkring 01.30. Hun vender og drejer sig i sengen, rejser sig, græder og kan slet ikke finde ro. Hun sover på sit eget værelse, bruger sut og sover med en bamse, som hun elsker højt. Vi giver hende lidt vand, trøster, ligger hende ned igen. Dog går der for det meste ikke mere end ca 20 minutter og seancen starter forfra – mange gange frem til en 4- tiden. Det er vores fornemmelse at hun mange gange ikke er rigtig vågen, hun græder faktisk i søvne.
Drømmer hun mon? Eller er det tænderne hun kan mærke (hun har nu 13 tænder og der er for øjeblikket flere kind- og hjørnetænder på vej)?
Vi (altså os forældre….) synes det er utroligt hårdt, specielt fordi at vi jo alle skal tidligt op og afsted på arbejde og i vuggestue om morgenen. Ronja kan man mærkeligt nok ikke mærke noget ved, det lader ikke til at hun lider under søvnmangel. Hvor længe mon det varer ved, vi er så trætte….?
Et andet spørgsmål handler om mad. Længe ville Ronja ikke rigtigt spise, vi havde temmelig store problemer med at indføre normal mad til hende. Dette problem er dog helt væk, hun spiser nu med stor appetit og glæde. Faktisk nogen gange så meget at jeg bliver helt nervøs for, om hun også kan få for meget? Det er specielt de fire dage om ugen, hvor Ronja er i vuggestuen, at hun spiser helt enormt meget. Her får hun to gange varm mad i løbet af en dag. Her et eksempel på en vuggestuedag:
07.00: ca 2 dl fuldkornsgrød med frugtmos eller yoghurt med ymerdrys
08.00: brød i vuggestuen
10.30: frokost i vuggestuen, ca 300 gr. Pasta/Ris/Kartofler med grøntsager og sovs (de mindste får meget tidlig frokost)
13.30: Klapsammenmad med ost her hjemme, evt. lidt frugt eller grønt eller yoghurt
15.30: Frisk frugt eller frugtmos
18.30: Stor portion aftensmad, ca 300 gr. af det samme som vi får, derudover ca 1.5 dl risgrød med frugtmos til dessert
De dage hvor Ronja er hjemme får hun brød med pålæg til frokost og lidt yoghurt eller avocado og spiser generelt mindre.
Kan vi gå ud fra at hun selv regulerer sit madbehov? Måske synes vi også bare at det er så voldsomt, fordi hun tidligere spiste utrolig lidt?
Ronja får vand eller kærnemælk til maden, hun vil ikke drikke normal mælk. Er det egentlig okay at give kærnemælk? Og hvormeget mælk/mælkeprodukter bør hun få dagligt med sin alder?
Et sidste spørgsmål drejer sig om tale. Ronja vokser op to-sproget, idet min mand taler schweizertysk med hende og jeg dansk. Min mand og jeg taler tysk sammen. Vi er imponerede over hvor meget hun forstår – praktisk alt på begge sprog. Hun pludrer også meget.
Til gengæld siger hun ikke mange „rigtige“ ord….“Auto“ har hun nu sagt i over 2 måneder og bruger dette yndlingsord ved hver lejlighed. Derudover har hun flere gange sagt danske ord som „sko“, „ko“, „stol“, „op“, „far“ og et par få lyde som „muh“, „ba-buh“, osv. Men det er faktisk ret sjældent. Vi kigger ellers rigtigt meget i bøger og er generelt en meget „snakkende“ familie.
Er det mon forvirrende for Ronja med de to sprog?
Tak for en altid god brevkasse!
Ronjas mor