Svar: Søvn, mad og sprog
3. oktober 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Ronjas mor
Det lyder sandsynligt at der kunne være en sammenhæng imellem Ronjas natlige opvågninger og så smerter et eller andet sted fra - ofte tænderne eller ørerne. Det er i hvertfald ikke fordi hun er sulten at hun vågner:o)
Selvom man normalt ikke skal give smertestillende til børn, så kunne I måske prøve at give hende en stikpille panodil (paracetamol), det kan I også få hvor I bor, lige inden natten - så vil I måske opleve en lidt fredeligere nat og så vil I jo også få at vide om det handler om smerter.
Det kan også handle om alder og det at hun nu oplever verden som større. Jeg går ud fra at hun går rundt nu, rejser sig, klatrer op osv. og det at hun begynder at bevæge sig mere rundt i verden giver nye oplevelser og de skal bearbejdes i drømme.
Det er rigtigt fint med den måde I tackler det på, fint putteritual osv. Jeg tænker også at Ronja sover og det hele foregår mere eller mindre i søvne - det er også derfor det er så meget mere hårdt for jer:o)
Med hensyn til kosten, så lyder det rigtig dejligt at Ronja er blevet så glad for at spise. Hvor er det godt og det lyder bestemt som om hun profiterer rigtig godt af de andre børns selskab.
I må gå ud fra at hun har en helt naturlig evne til selv at regulere sit behov, så derfor skal I lade hende spise - der er intet i vejen for at have en god appetit, når man så bare spiser sundt og fornuftigt.
Med hensyn til kærnemælk, så anbefales de fedtfattige mælkeprodukter faktisk først efter 3 års alderen. Det skyldes bl.a. det lidt hører proteinindhold og den lave fedtmængde. I Danmark anbefales let mælk til børn mellem 1-3 år.
I alt skal Ronja til bydes ca 500ml mælk eller mælkeprodukt dagligt. Og det er alt incl. Det vil sige en portion yoghurt, mælk i glas, på grøden, ost på brødet osv. Det hele tæller med.
Med hensyn til sproget, så er det som udgangspunkt altid en god idé at I hver især taler til jeres datter med jeres modermål. Selvom du er rigtig god til det tyske, så vil der altid være en anden varme, betoning af ordene, en anden følelse i modersmålet. Og det samme gælder naturligvis din mand.
Det er således helt naturligt at Ronja vokser op med forældre, som henvender sig til hende på hvert sit sprog, synger forskellige sange osv. At I i tillæg til det, så taler tysk sammen er kun fint. Ronja skal nok lære at skelne de to ting fra hinanden. Der kan måske komme en lidt senere sprogudvikling, netop fordi hun skal forholde sig til to sprog, men det skal nok komme og hun er jo allerede rigtig godt på vej.
Så ud fra det, jeg har lært om flersprogede familier, så klarer børnene det faktisk ofte rigtig rigtig godt og så er det jo en gave:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske