Svar: Amning efter skemad nødvendigt m.m.
3. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Trine
Det lyder som om din datter trives fint med amninger og skemad, som det kører nu og derfor behøver du ikke give mælk efter skemad. Det er fint at du i stedet giver vand samtidig med skemaden.
Mange børn trives længe med de to måltider og nogle børn er 6½ måned inden de har behov for 3 måltider dagligt. Når din datter begynder at spise mellem 1-2 dl. grød/mos, så vil det være godt at du tilbyder en ekstra gang skemad. Det er således bedre at spise 1 dl. 3 gange dagligt, end 1½ dl. 2 gange dagligt. Samtidig er det en god idé, hvis du kun lader grød måltider udgøre max 2 af måltiderne - og resten grøntsagsmos.
Når din datter er 6 mdr gammel, så behøver hun ikke længere mad om natten og på det tidspunkt kan hun så tilbydes vand, hvis hun vågner kl. 03. Det er altså inden for den nærmeste fremtid at du skal sikre dig at hun er fyldt godt op om dagen og således tager sit behov her, så natteamningen ikke længere er et behov. Hun kan godt have behov for trygheden og derfor vågne, men det er ikke det samme som at skulle have brystet.
Den sene aftenamning bibeholder du og en tidlig morgenamning, men i tidsrummet 24-06 - behøver hun altså ikke mad og hvis hun vågner kan hun tilbydes vand (evt. af far, da han ikke forbindes med amning).
Der vil være både forældre og sundhedsplejersker, som vil hive sig i håret og sige "hvad er det dog du gør", når du lægger dig med din datter og hun skal sove - "det er dog et skråplan". Men sådan ser jeg det ikke. Jeg synes det er vigtigt at du får skabt en ro om aftenen, som I alle kan leve med og heller lægge sig i 5-10 minutter og alle er glade, end at gå rundt med en ulykkelig pige i 1 time.
Når det er sagt, så skal du også passe på, at du ikke kommer ind i en vane, hvor tiden trækkes mere og mere. Hvis I skal have gæster en dag, så er det altså ikke så spændende at værtinden lægger sig op i soveværelset - og falder i søvn - og så ser de dig måske 1-2 timer efter:o) Det er set før:o) Sørg derfor for at gøre putteseancen så kortvarig som mulig, så du kan komme tilbage til stuen igen.
Det vil være en god idé, hvis du nogle gange, og start om dagen først, prøver at putte din datter lige inden hun falder helt i søvn.
Start med at skifte hende, så svøbe hende og så amme hende. Når du sidder og ammer, så se på hende og lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hold hende svøbt hele tiden, så hun ikke kommer fra en varm favn til en kold seng, - det er ikke et rart skift. Vug hende blidt når du lægger hende, stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der.
Det må du så småt gerne begynde på, så arbejder tiden også for jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske