Brev:
Præmatur baby og flaskespisning
4. oktober 2006
Alder:
6 mdr.
Præmatur baby og flaskespisning
Hej Helen
Jeg håber du har et godt råd til mig, jeg har fået tvillinger i 35 uge. Jeg har problemer med den ene af pigerne, hun ved ikke, hvad det vil sige at være mæt og hvad det vil sige at være sulten. Hun har rigtig svært ved at fornemme det, hvis hun ikke får mad i 6-8 timer bliver hun kun små irriteret eller bare sløv og vil kun sove.
Jeg tilbyder hende en flaske med min mælk i (jeg mælker ud da de ikke kunne sutte) hun er nu 6 mdr fra fødselsdagen.
Jeg er bare så træt af hele tiden at tænke på, om hun mon nu er sulten, skal jeg give en flaske osv. Hun markerer ikke selv sin sult. Jeg har hidtil givet hende mad om natten hver 3 el. 4 time og da spiser hun fint 100-150-200 ml det svinger lidt, men kun når hun sover. Når hun er vågen, skal jeg næsten stå på hovedet for at få hende til at spise 100ml. Hun tager 50-70 90-100 eller 150 hvis jeg er meget heldig, men så er der også gået 7 timer siden hun sidst har spist.
Jeg har stødt hovedet i muren hos lægen og sp. som kommer hjem. Sp sagde at, nogen børn var småt spisende, men hun er nærmest slatspiser, hun bliver da ikke mæt af det hun får. Og jeg har holdt flasken i hendes mund lidt hver gang hun har skubbet den ud og min sp. sagde det var overgreb mod et barn, så nu tør jeg ikke at snakke med hende mere om det.
Da hun vejer 7 kg og er 63 cm høj siger lægerne (blev undersøgt på børneam.) hun ser fin ud med gode elastikker om benene, hun får da hvad hun skal siger de, men lytter bare ikke til mig.
Hun må tabe sig, hvis vi skal gøre noget siger de, det har jeg ikke RÅD til da hun er præmatur og vejede 1800 da hun blev født, så jeg har kæmpet med at få hende til at veje det hun gør idag.
Jeg har åbenbart en fed mælk, men jeg snyder hende og giver mad om natten, så hun ikke skal tabe sig. Det sagde de også jeg skulle stoppe med, hun spiste ikke fordi vi havde lavet om på dag og nat mente de. Selvom jeg sagde det passede ikke, fordi jeg kender min datter, hun spiser næsten ikke - kan IKKE mærke at hun er sulten, så jeg skulle stoppe med at give hende mad om natten, hvilket jeg gjorde og hun sov bare igennem - kl 7 morgen tog hun 50ml efter 10 timer uden mad. Kl 10 tilbød jeg igen 20ml virkede godt mæt kl 13. 35ml kl 19, 50ml inden ville hun intet have og det sov hun med til næste morgen kl 07.
Jeg er bare så frustreret, der er ingen fagfolk som tror mig når hun ser så frisk ud og MÆT. Hun er ellers frisk kigger rundt smiler rækker ud osv.
Jeg er begyndt at tænke på om hun har et kromosom fejl og derfor ikke kan mærke sult/mæthed.
Ved ikke hvad jeg skal gøre, for hvordan skal hun spise, når vi begynder på ske mad.
Hun får omkring 600-700 højst 900 ml til dagligt natten med.
Hun er 6 mdr.
Håber du tror mig og vil giver mig et godt råd, for alle andre har kaldt mig en pyldret mor og min egen sp sagde, hun nok bare skal have mad hver 8 time. Det er også fint, hvis hun så bare tog lidt mere end 50-60-100 ml, når der er gået 8 timer. Der var en dag hvor hun kun soiste 100ml på 13 timer.
Undskyld det blev så langt.
Hilsen Sara