Svar: Præmatur baby og flaskespisning
4. oktober 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Sara
Tillykke med dine piger og tak for dit brev, jeg er meget glad for at du skriver til mig. Det gør mig oprigtigt ondt at høre, at du oplever ikke at få nogen forståelse fra sundhedsplejerske og læge og jeg kan godt forstå du er frustreret - det ville enhver mor være:o)
Der er flere ting som gør sig gældende i forhold til jeres situation og din lille pige. For det første så er det jo ofte sådan at børn som fødes for tidligt, allerede meget hurtigt efter fødslen tilbydes mad. De er ikke ret gamle før de får en sonde, hvilket er nødvendigt for at sikre deres overlevelse. De får oftest mad hver 2 time og de rent ud sagt "proppes med mad". Det betyder bl.a. at disse børn ofte har rigtigt svært ved at fornemme, hvornår de egentlig er sultne og mætte. Det at din ene datter reagerer som hun gør, kan altså sagtens hænge sammen med at hun er for tidlig født og det behøver slet ikke at handle om at hun har en kromosomfejl.
Dertil kommer at børn jo også har en vis evne til at tilpasse sig og "lade sig nøjes". Hvis man spiser mindre og hyppige portioner, så vender maven/kroppen sig til det, og så forventer barnet et eller andet sted ikke at få mere mad - så bliver det netop, som du skriver, til slatspiseri - og det har barnet det fint med (men ikke mor:o)) og for barnet er det også uhensigtsmæssigt i længden.
Jeg er slet ikke enig i at din datter kun skal have mad hver 8 time - det svarer til at hun får en flaske 3 gange dagligt. Det synes jeg ikke lyder rimeligt i forhold til at hun skal have dækket sit energibehov og samtidig lære at spise. Min umiddelbare tanke er at hun gerne skulle have mindst 5 flasker og faktisk gerne 6 flasker dagligt. Det svarer til hver 4 time.
Derudover så tænker jeg at din datter begynder at have lidt vægring mod det at få flaske - hun er træt af flasken og derfor tager hun hellere imod den, når hun sover, end når hun er vågen. Når hun er sover, så gider hun ikke kæmpe imod, men tager så bare, hvad du giver hende. Hvilket jo sådan set er godt nok - hun skal jo have noget.
Men jeg tænker faktisk at du skal til at give noget skemad og jeg synes du skal begynde med det samme. Din datter skal have noget mad, som interesserer hende og som ligger tungere i maven. Efter skemad kan hun så suppleres op med en flaske. Min tanke er at hun forhåbentlig vil tage samme mængde på flasken, men stille og roligt vil skemaden så sammen med mælken komme til at fylde mere i maven.
Det at hendes mave på den måde begynder at vende sig til at rumme større mængde mad, vil på sigt være med til at give hende fornemmelse for, hvad det vil sige at være mæt og være sulten.
Du må naturligvis starte med skemaden, som du synes passer til jeres familie. Men hvis jeg må foreslå noget, så synes jeg du skulle starte med en risgrød. Giv hende 5 tsk 1 gang daligt og øg hende stille og roligt til ½ dl. Hvis hun tager fint imod skeen, så går du forholdsvis hurtigt frem. Hold øje med at maven fungerer, giv hende evt. lidt frugtmos (pære/æblemos) på grøden.
Når hun kan spise mellem ½-1 dl grød, så begynder du at give hende 2 gange dagligt. Gerne grød til det ene måltid og grøntsagsmos til det næste måltid. Hver portion grød/mos efterfølger du med flaske.
Når hun spiser mellem 1-2 dl grød/mos, så øger du hende til 3 måltider dagligt og hele tiden efterfølge et skemåltid med flaske, så maven vender sig til en større mængde.
Forhåbentlig vil det at hun begynder at spise andet mad give hende lyst til at spise mere generelt.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske