Brev:
Nattesøvn - 8½ måned
4. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Nattesøvn - 8½ måned
Hej
Selvom det er helt klart, at vi ikke er de eneste, der kæmper med søvn – og mangel på samme - (når man ser på de mange spørgsmål om emnet bare her på siden), så er det alligevel efterhånden så stort et problem for os, at jeg meget gerne ville have dit bud på en løsning.
Vores søn er nu 8½ måned. Han startede i vuggestuen for ca. 1 måned siden. Han får mad i vuggestuen og aftensmad hjemme, men bliver stadig ammet morgen, eftermiddag og til natten – og så om natten, når han vågner – hvilket han gør mange gange!!! :-/
Han bliver lagt i seng (på sit eget værelse) omkring kl. 19:30 og sover så til omkring kl. 22. Her får han lidt mælk og falder så hurtigt i søvn igen. Så sover han til omkring kl. 24, hvor han igen får lidt mælk (det er ikke mange minutters amning, der skal til, før han sover igen; men vi har ikke kunnet bare at putte ham eller bære rundt på ham, for at få ham til at sove igen :-/).
Efter kl. 24 er han begyndt at vågne hver til hver anden time indtil kl. 5:30-6, hvor han vågner rigtigt op og er lysvågen, hvilket så faktisk passer meget godt, for det er der, vi alligevel skal op for at nå på arbejde uden stress.
Vi har diskuteret det med at ”tvinge” ham til at sove igennem ved at lade ham græde i nogle nætter (altså kontrolleret og med al den nødvendige trøst – som vores sundhedsplejerske anbefaler); men vi kan simpelthen ikke se, at vi kan gennemføre det!! Så har vi investeret i bogen ”Sov igennem uden gråd” og forsøgt at benytte bogens metoder; men problemet er ikke at få ham til at sove om aftenen og rådene til at få ham til at sove igen, når han vågner om natten, har desværre ikke virket.
Amningen er p.t. det eneste middel, vi har til at få ham til at sove igen, når han vågner om natten. Det er naturligvis en uholdbar løsning! Både fordi amningen helt naturligt inden alt for længe skal ophøre (bliver max ved til han er 1 år) og også fordi al natteamningen påvirker den mængde mad han indtager i løbet af dagen. Det bliver ikke til så forfærdeligt meget.
Vi er inde i en ond cirkel, men vi er lidt blanke med hensyn til løsningsforslag, da vi – som nævnt ikke har haft held med at få ham til at sove uden natteamningerne (han vil hverken tage sut eller flaske og prøver vi at tage ham op for at give ham noget at drikke af en kop, vågner han op og er lysvågen i1½ til 2 timer :-/) – og nu har det efterhånden stået på så længe, at vi er så meget i underskud af søvn og energi, at vi næsten ikke orker at kæmpe med ham for at få ham til at sove.
Har du nogen gode forslag?
Mange hilsner
Karina m. familie (som alle bare gerne vil sove ;-)))))))))