Svar: Nattesøvn - 8½ måned
4. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Karina
Som du selv er inde på, så er der naturligt en sammenhæng imellem din drengs opvågninger om natten, amning og manglende madindtag om dagen. Det kan være en svær cirkel at bryde og det er desværre ikke sikkert at det lykkes uden gråd. Helt sikkert er det dog, at han ikke vil være alene, I kan være der for ham trøste ham, vugge ham, kærtegne ham, berolige ham, - men mælk skal han ikke have om natten.
Det er helt i orden at du ammer ham om aftenen, når han skal sove og tidlig morgen. Men ellers tænker jeg, at du generelt skal forsøge at få de øvrige amninger væk - også om dagen skal han puttes uden amning - det bliver han i vuggestuen og når han om dagen vågner af sin søvn, så skal han også her undvære brystet. I stedet må han få lidt vand af en kop, blive puttet med en sutteklud og lignende som I også har læst om I "sov igennem uden gråd".
Det er rigtig godt at han sover på eget værelse og det er således okay at du ammer ham sen aften omkring kl. 22. Men i tidsrummet herefter må far tage over. Far kan tilbyde vand, men ingen mælk. Far kan være der, passe på ham, kærtegne, berolige, putte med ham osv. far kan det hele bare ikke amme. Så de behov jeres dreng ellers har for at få tryghed, blive beroliget, få slukket tørsten osv. dem kan far godt dække.
Jo mindre mælk jeres dreng får, jo mere mad, vil han forhåbentlig også begynde at spise om dagen og således vil cirklen forhåbentlig kunne brydes.
Det er klart at omsorgen og menneskeligheden skal være til stede og er jeres lille dreng helt knust, så må du jo give ham brystet, men forsøg så at afslutte amningen hurtigt, så han trøstes men ikke spiser sig mæt.
I skal medtænke at jeres lille dreng også har brug for en sammenhængende nattesøvn - det er ikke kun jeres behov. Det er således vigtigt for ham, at han ikke bliver ammet om natten. Det er også vigtigt i forhold til at sikre ham en optimal ernæring, han er så gammel nu, at han har brug for at almindelig mad udgør en større del end modermælken, hvis han skal trives og vokse godt.
Principperne i "Sov igennem uden gråd" er rigtigt godt og I skal naturligvis sikre jer at sovemiljøet er hyggeligt, rart, at I har et putteritual som bruges både når han puttes til natten og når han puttes igen og igen natten igennem.
Det er nok noget I skal bruge en weekend på, men så vil I sandsynligvis også kunne fornemme en forskel. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske