Svar: Mængde af mad - 6 mdr.
4. oktober 2006
Alder:
6 mdr.
Hej K
En normal portion ligger i størrelse 1-2 dl grød/mos. Nogle børn spiser mere til hvert måltid, andre lidt mindre - det er meget forskelligt og det er helt i orden.
Det der er vigtigt er at man tilbyder mindre og så hyppigere måltider. Det er således bedre at barnet spiser 1 dl. 3 gange dagligt end 3 dl på en gang, hvis man kunne forestille sig det.
Man må normalt gå ud fra at barnet har en naturlig evne til at kunne regulere sit behov, således at hvis man tilbyder og barnet åbner munden, så vil barnet gerne have - hvis munden lukkes sammen og barnet drejer hovedet, så vil barnet ikke have mere, eller vil måske have noget at drikke og så spise lidt igen.
Der er børn som sagtens kan spise 2-2½ dl grød/mos af gangen og det er helt i orden. Man skal bare huske på at børn i den alder fortsat har behov for en del mælk og det er vigtigt at mælkebehovet også dækkes. Det er også vigtigt at barnet får væske nok, hvis maven ikke skal gå i stå.
Håber dette var svar nok:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske