Svar: Træning og amning
4. oktober 2006
Alder:
0 mdr.
Kære D.G.
Jeg kan godt forstå at du synes det vil være rart med lidt ugentlig motion. Det er også vigtigt at motionere og holde sig i god form, bestemt både før, under og efter en graviditet.
Så vidt jeg ved, så frarådes det at dyrke højintens motion, når man ammer. Når kroppen udsættes for fysisk hårdt arbejde dannes der mælkesyre, der kan gå ind og give mælken en syrlig smag. Mælkesyre er ikke skadeligt for barnet, men der er en risiko for, at barnet ikke vil drikke mælken. Surheden i mælken er størst efter motionering og vil aftage i løbet af de timer der går efter træning.
Derimod anbefales rask gang, jogging, rolige cykelture. Det at gå og løbe med barnevogn eller babyjogger er også fint.
Som sagt er der ikke noget skadeligt i forhold til din baby, men du må lade det komme an på en prøve. Hvis den lille vægrer sig og du fornemmer en ændring i mælken, så skal du måske skrue motions intensiteten lidt ned, men hvis det går fint, så er det jo dejligt.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske