Svar: Spørgsmål vedr. vores datters kost
4. oktober 2006
Alder:
7 mdr.
Kære C & C
Nu hvor jeres datter er 7 mdr gammel er det rigtig vigtigt at maden begynder at tage udgangspunkt i jeres mad, så min første tanke er: Hvad spiser I? Hun skal nemlig spise det I andre spiser og hun skal have mad, som smager af noget.
Hvis I f.eks. får frikadeller (kød/fisk), så kan hun sagtens spise lidt af det inderste af en frikadelle. Hvis I får lidt ris med lidt sovs, så kan hun også få dette, hvis I laver en gang millionbøf hvor kødet ikke er stegt hårdt på panden, men mere har kogt med lidt løg og krydderier i en brun sovs - så kan hun også få det. I det hele taget gælder det om at tilbyde hende mere af det I får og hun må gerne få mad som smager af noget.
Ofte er rodfrugter rigtigt godt, da de har en kraftig smag. Idéer til grøntsager kan være: Forskellig slags kål - savoykål, grønkål, rosenkål mv., ærter, majs, grønne bønner, porrer, tomat uden skræl, avokado, squash, selleri, spinat, persillerod, pastinak osv.
Hun må få alle grøntsager og det du skal medtænke i forhold til dette er at der i spinat, selleri, fennikel og rødbede er nitrat. Det betyder at netop disse 4 grøntsager ikke bør udgøre mere end 1/10 af retten eller gives hver 14 dag. Det skal ikke afholde dig fra at bruge dem engang imellem, netop fordi det smager og det vil hun sikkert kunne lide.
Hvis I spiser kylling, laks, torsk osv. lavet i ovn, så kan hun også sagtens få lidt af dette. I kan også bruge lidt tun, makrel, rogn osv. det er okay og det kan være lettere at få fisk i grøntsagsmosen på den måde.
I behøver ikke længere være så forsigtige, I skal derimod udnytte at hun viser interesse for jeres mad og er nysgerrig. Det er super godt. Så hun behøver ikke længere få det samme i flere dage, med mindre det er vigtigt for at få hende igang. Det er en vurdering I må tage.
Hun må gerne få lidt sovs til sin mad, det kan være smørsovs, men det kan også være sovs lavet på tomat eller sødmælk/fløde. Det giver smag og så hjælper det med til at maden glider lettere ned. Kartoffel eller gulerodsmos med kogt kødbolle er for kedeligt nu, der skal meget mere smag til:o)
Du må også gerne krydre maden lidt med de almindelige tørrede krydderier som timian, oregano, karry osv. Igen for at give lidt smag.
I princippet må hun godt få lidt A38 eller tykmælk, men det er i meget små mængder. Hun skal være 9 mdr gammel før komælksprodukter må udgøre en større del af hendes indtag og umiddelbart tænker jeg at I skal bruge hendes ration af sødmælk ved at tilbyde hende det gennem jeres mad (f.eks. sovs) og så måske lidt kold mælk af en kop en imellem, så hun lærer sig at drikke kold mælk.
Brødskorper er en god idé. Hvis I har en rigtig god endeskorpe fra et godt bagerbrød, kan det gives. I kan også bruge rigtige skorper som man køber ala tvebakker og så er det et gammelt husmoderråd at skære et mørkt rugbrød op i nogle "stammer" som man så rister i ovnen, så de bliver hårde i kanten. Det brugte man meget på Fyn, da jeg var barn:o)
Håber jeg kom det hele igennem og rigtig meget held og lykke med al den nye mad:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske