Brev:
Problemer i dagplejen - 17 mdr.
4. oktober 2006
Alder:
17 mdr.
Problemer i dagplejen - 17 mdr.
Vores første barnebarn (pige) på 1½ år har fået problemer i dagplejen. Hun har været i dagpleje siden januar, og de første måneder var der ingen problemer. Hun er meget glad for dagplejemoderen, men har den sidste måneds tid været ulykkelig det meste at tiden, når hun er i dagplejen.
Der er ialt 4 børn i dagplejen. Hun græder, når dagplejemoderen tager sig af de andre børn. Hun er bange for de andre børns forældre, når de henter deres børn.
Dagplejemoderen er ved at give op, fordi hun hele tiden vil bæres af dagplejemoderen. Hun er ulykkelig, når de hver 14. dag er i legestue.
Hun er godt nok fuldtids i dagplejen, men 1 til 2 gange i ugen henter vi hende ved 3 tiden, og om fredag bliver hun hentet allerede kl. 13.30.
Da hun er utryg ved fremmede, sørger vi for, at hun ikke skal i gæstedagpleje, når dagplejemoderen har fri. Enten tager vi fri, eller forældrene tager fri. Min datter er 33 år og vores svigersøn er 34 år, og de har en meget harmonisk og rolig hverdag.
Hun er et glad barn, når hun er hjemme og hos os, god til at lege med sine legesager, og munden står ikke stille på hende, når hun trisser rundt.
Dagplejemoderen har været inde på, om hun får for meget opmærksom derhjemme, og tænker jo som bedsteforældre, om vi har gjort noget forkert, fordi vi leger med hende, når vi passer hende.
Moderen kan sagtens gå rundt og lave dagligdags ting, uden at hun laver vrøvl. Det kniber mere med faderen, som hun hænger meget på, når han er hjemme.
Min datter er selvfølgelig meget påvirket af, at hun hver dag, når hun henter hende i dagplejen, skal høre hvor dårlig dagen har været, og hun har det selvfølgelig også dårligt ved tanken om, at hendes datter er så ulykkelig i dagplejen.
Dagplejemoderen påpeger, at hun i dagplejen jo kun kan få 25% opmærksomhed, hvorimod hun hjemme og hos os får 100% opmærksomhed. Dagplejemoderen har aftalt med den tilsynsførende for kommunen at hun skal komme og iagttage, hvordan hverdagen går.
Vi spekulerer jo alle på, om vi har gjort noget galt, men synes heller ikke, at vi kan give et barn for meget kærlighed. Det er jo ikke således, at vi springer rundt for hende, hver gang hun er utilfreds.
Hun sover ca. 1 time hver formiddag samt 2 timer hver eftermiddag i dagplejen, og sover igennem om natten.
Hun er meget glad for os morforældre, og meget tryg ved at være hos os. Der er ingen problemer, hvis mor og far går. Forældrene deltager ikke i en masse aktiviteter, men er hjemme sammen med vores barnebarn, når de har fri.
Hilsen fra en bekymret mormor