Svar: Ved at løbe tør for mælk?
5. oktober 2006
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det er sådan når man ammer, at jo hyppigere barnet dier, jo mere mælk kommer der. Det vil sige at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det er derfor en rigtig god idé at du forsøger at øge din mælkemængde ved at lægge din dreng hyppigere til brystet.
- Og der er faktisk noget at komme efter, så han bliver ikke snydt! Man siger at cirka efter 1 time, vil mere end 40% af mælken have dannet sig igen, efter 2 timer mere end 70 %, efter 3 timer mere end 90 % og efter 4 timer 100%. Så længe din dreng dier hos dig, sendes der impulser op til hjernen om at der skal produceres mælk og du kan således aldrig rigtigt "tømme" et bryst.
Samtidig er det også sådan at et barn stimulerer og arbejder meget bedre med brystet end en malkemaskine gør og der kan derfor sagtens være mere mælk end 50ml i brystet. Der kommer altså mere ud, når barnet dier, end når det er maskinen som er på.
Hvis man dyrker meget motion, så kan det godt være at mælkemængden kan nedsættes, som regel er problemet dog mere at mælken kan smage anderledes pga dannelse af mælkesyre.
Det kan også nedsætte mælkeproduktionen at din dreng får en flaske ind imellem, igen fordi det handler om efterspørgsel/udbud - jo mindre han dier hos dig, jo mindre mælk. Så at springe en amning over kan nedsætte mælkemængden, især hvis det sker jævnligt.
Derudover så tænker jeg, at du ikke kan forvente samme spænding i brystet som tidligere og det er normalt, at man som mor kan tro, at mælkemængden er faldet betydeligt. Det behøver den slet ikke at være, mælkemængden har bare tilpasset sig barnets behov og den voldsomme brystspænding som man mærkede tidligere, mærker man ikke længere nu.
Så for at svare på dit spørgsmål, så tror jeg umiddelbart ikke at du er ved at løbe tør for mælk. Hvis du bare lægger til lidt hyppigere, så kan du øge din mælkemængde og det er ikke at snyde din dreng.
Derudover så må du se på din dreng og vurdere, hvordan han virker. Hvis han tisser godt, så får han også noget ind, hvis han øger sin vægt, virker glad og til at trives, så må du gå ud fra at han får hvad han har behov for. Hvis du så synes han virker sulten efter en amning, så kan du jo prøve med en flaske - sluger han 100 ml, ja så var han sulten, men ryger der kun 25 ned, ja så havde han fået nok hos dig:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske