Brev:
Sover for meget?
5. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Sover for meget?
Hej Helen
Skriver nu til dig igen, da jeg nu har nye bekymringer ang. min nu 5 mdr gamle datter (man holder åbenbart aldrig op med at bekymre sig når man er forældre).
Du har tidl. givet råd ang. hvordan jeg kunne få hende til at sove bedre om dagen, og det fungerer nu så godt, at jeg næsten synes hun sover for meget. Hun virker konstant træt selvom hun sover knap 12 (!!!) timer uden afbrydelser fra 1930 til 0700 samt fire lure i løbet af dagen af 1,5 til 3 timers varighed.
Nogle dage har jeg talt sammen at hun har sovet 20 timer i løbet af et døgn, men ellers ligger det normalt på ca. 18 timer. Hun virker ikke apatisk når hun er vågen, smiler meget, leger med sit legetøj (og med os) og er let at komme i kontakt med, dog pludrer hun praktisk taget ikke (bortset fra når hun brokker sig). Sidstnævnte har egentlig også bekymret mig en smule, især nu når andre bemærker at hun er ufatteligt stille.
Hendes næsten konstante træthed gør så også at jeg ikke synes hun får så meget mad i sig som hun burde...det er som om hun ikke orker, men kun lige spiser for at stille den værste sult.
Jeg prøver at lokke hende og kvikke hende lidt op, og det gør da at jeg får lidt mere mad i hende, men det ender ofte med at hun bliver sur (jeg føler ikke jeg presser hende - men det gør hun måske), og hun slapper først af, når jeg lægger hende i hendes seng. Kan dog se at hun tager på, så det er mest mht. hendes behov for vitaminer og mineraler jeg tænker på.
Så det korte af det lange:
1) Kan hun sove for meget? Tænker her på om det bremser hende i hendes udvikling, da hun jo ikke har mange vågne timer at udforske verden og sig selv på...
2) Er hendes yderst begrænsede pludren et problem eller er hun bare en "stille" pige, der kun siger noget når hun virkelig synes hun har noget at sige? Dvs. når hun brokker sig!
3) Når jeg giver MME 3½ gang om dagen (den ene gang er halvt flaske halvt grød) samt 1 gang grøntsagsmos, hvor meget skal hun så omtrent indtage, når hun har den alder hun har og vejer ca. 7,5 kg?
Et sidste lille bi-spørgsmål er ang. klapvogn. Jeg er i den uheldige situation at vores barnevogn er gået istykker, og skal til reparation et par uger. Kan jeg bruge klapvognen til meget korte ture (ned at handle, til mødregruppe) af max 20 min varighed. Det er ikke en paraplyklapvogn, men en af de mere robuste med god støtte også i siderne. Ryglænet kan desuden lægges næsten helt ned.
Jeg kender desværre ikke nogen der kan låne mig en barnevogn, da jeg ellers naturligvis ville have valgt den mulighed. Hun kan endnu ikke sidde helt selv, så jeg ved godt at man normalt ikke må bruge klapvogn, men det er vel ikke så meget anderledes end at lade dem sidde i 20 min i en skråstol?
Håber du kan give lidt råd og vejl. ang mine spørgsmål.
Mange Hilsner
Gitte