Svar: Problemer med afføring?
29. november 2003
Alder:
3 mdr.
Hej
Jeg tror bestemt ikke at jeres datter har har endetarmsforsnævring, hvis det var tilfældet ville hun sandsynligvis have haft problemer fra begyndelsen.
Mit umiddelbare bud er at hendes tarmsystem, i kraft af hendes alder, er begyndt at ændre sig. Det er helt normalt at børn, når de bliver et par måneder gamle, begynder at vise at de har afføring på en anden måde. Nogle børn kan blive helt "røde" i ansigtet og lave grimasser, som I beskriver jeres datter.
Så længe at hun ikke har hård mave eller virker voldsomt generet af det, er det helt normalt, og I må lade tiden arbejde for hende.
Derudover kan I begynde at lave lidt bengymnastik med hende og I kan også give hende lidt mavemassage. Hvis hun virker forpint, kan det sommetider hjælpe med et lidt varmt omslag på maven.
Det er normalt at børn kan ændre afføringsmønster, når de bliver ammet. Det er sådan at modermælken ofte optages fuldt ud, hvorfor afføringer er sjældnere hos ammede børn. Børn der får modermælkserstatning skal dog have afføring mindst en gang i døgnet, da erstatning ikke optages helt på samme måde.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske