Brev:
Ammestop - skal jeg ændre menuen?
6. oktober 2006
Alder:
9 mdr.
Ammestop - skal jeg ændre menuen?
Hej Helen
Nu er Sebastian 9 måneder på tirsdag og jeg vil gerne lige stille et par spørgsmål ang. ammestop.
I øjeblikket ammer jeg om formiddagen før hans morgenlur og før han skal i seng. Formiddagsamningen regner jeg med at stoppe med i næste uge. Skal han have noget andet istedet for? Jeg ved ikke helt om han spiser ofte nok. Han har en fin størrelse, vejer snart 10 kilo og er ca. 76-77 cm. Hans dag ser sådan ud:
06.00-06.30: vågner og kommer over i vores seng og hyggersnakker lidt :)
06.45-07.15: stor potion øllebrød med fløde eller havregrød med lidt sveskemos. Hertil sødmælk i kop.
08.30-09.00: bryst og ud og sove. Sover ca. 1-2 timer. ( skal han ha´noget andet her?)
11.15-11.45: halv stykke rugbrød med pålæg, lidt frugt eller agurk, gulerødder, majs, ærter eller andet han selv kan sidde og "grise" med. Hertil vand i kop.
13.30-14.00: lidt sødmælk af kop og ud og sove. Sover ca. 1-2 timer.
15.30-16.00: a-38 med banan eller et halvt stykke bondebrød med ost eller andet frugt. Hertil vand i kop.
17.30-18.00: Kartofler og grøntsager og kød, eller hvad vi nu får og lidt dessert i form af frugt, rosiner yoghurt eller andet. Hertil vand i kop.
19.30-20.00: bryst og puttes.
Han spiser ikke specielt meget hver gang, undtagen til morgenmad. Det elsker han. Skal han spise lidt oftere eller skal jeg ændre menuen? Jeg prøver at sørge for han får både brød, frugt og grønt hver dag.
Aftenamning regner jeg med at fortsætte lidt endnu, men vi vil prøve at far putter et par gange om ugen, så får han ikke bryst der. Og så om en måned eller to helt trappe ned. Tror du det vil forvirre ham, at far putter nogen gange?
Og så lige et spørgsmål mere. Det er ved at være 3-4 måneder siden at jeg stoppede med at amme om natten. Det gik meget nemt, jeg gav ham lidt vand af en kop og det sov han videre på med det samme. Det var jo fint.
Men nu vågner han hver nat, ofte flere gange, og vil ha´ vand istedet for. Jeg har prøvet med sut og endda en sang og andre trøste-ting. Men han vil ha´en tår vand.
Hvordan får jeg ham nu til at undvære hans vand? Han drikker nogen gange ret meget, så det virker som om han er tørstig.
Jeg giver ham jævnligt vand i løbet af dagen. Andre gange tager han bare et lille sip og sover igen. Men det kunne da være dejligt at prøve at sove en hel nat uden hverken amning eller vand. ;-) Er det en vane og tror du det stopper af sig selv en dag?
Ellers går det rigtig godt og Sebastian er bare så glad og godt tilpas.
Mange hilsner fra
Sebastians mor