Svar: Ammestop - skal jeg ændre menuen?
6. oktober 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Sebastians mor
Sikke en filur - vågne flere gange om natten for at få vand:) Hmm, spørgsmålet er jo om han reelt er tørstig, din beskrivelse lyder jo sådan, så et eller andet sted tænker jeg at du måske skal prøve at få lidt mere vand i ham i løbet af dagen og aftenen.
Men din plan ser fin ud, og det er fint med variation af brød, grød, grønt og frugt. Hvis du springer amningen kl. 8.30 over, så vil han sandsynligvis skulle have noget andet, for at sove lige så godt. Det kan enten være en portion A38 eller måske bare lidt frugt/frugtgrød og så lidt mælk af en kop.
Men et eller andet sted, så tænker jeg også at han kun lige er 9 mdr gammel og det er helt fint i forhold til hans alder, at blive ammet 2 gange dagligt. Det synes jeg også han skal have lov til og selv om modermælken ikke længere fylder så meget, så gavner den ham jo alligevel lidt på flere planer.
Det er klart at hvis han skal passes i dagtimerne fordi du skal arbejde, så kan det ikke lade sig gøre at amme ham her, men ellers tænker jeg at du gerne må amme to gange dagligt den næste månedstid og så stille og roligt gå ned til en gang dagligt. Det handler også om at han jo får en del komælksprodukter og det er først efter 9 mdr´s alderen at man i DK siger at de må udgøre en større del af hans mælkeindtag. Indtil da er modermælk eller modermælkserstatning det bedste. I Norge anbefaler man f.eks. først komælk fra 12 måneder.
Som sagt så lyder det som om at Sebastian vågner og drikker vand fordi han er tørstig. Så selvom du skriver at du tilbyder vand i løbet af dagen, så prøv om du kan fylde lidt mere på ham og se om det vil hjælpe. Det lyder umiddelbart ikke som en vane, men det er jo svært at sige - under alle omstændigheder hjælper det ham til at falde hurtigt i søvn igen og det er jo også vigtigt. Det skal nok stoppe af sig selv en dag og hvis ikke det gør det, så bliver han jo også så gammel på et tidspunkt, at han kan have en kop med vand stående, som han så kan drikke af....:o)
Pas godt på hinanden. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske