Svar: Overgangkost
6. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Dejligt at høre at der er kommet lidt mere rytme og ro på:o)
I forhold til Casper og jeres lille familie, så synes jeg faktisk du skulle overveje om ikke han skal introduceres for en flaske. Det er ikke sikkert I kan få ham til det, men det er bestemt et forsøg værd. Da han er 5 måneder nu, så er det måske nu I skal forsøge - ellers risikere du at han slet ikke vil tage imod, og kun vil den ægte vare:o)
I en alder af 7 måneder har man forsat et stort mælkebehov, som skal dækkes enten af modermælk eller modermælkserstatning. Det vil være rart for både Casper og dagplejer, hvis han kunne få en flaske mme inden han f.eks. skulle sove formiddags- og middagslur. Om morgenen og om aftenen vil du fortsat kunne amme ham.
Samtidig tænker jeg at det vil være en hjælp for dig derhjemme, hvis han en gang imellem kunne tage en flaske. Så kunne far, farmor eller hvem der nu var i nærheden, tage over en gang imellem og du kunne hellige dig storebror eller bare skaffe lidt tid til dig selv.
Modermælkserstatning har også den fordel at det ofte mætter lidt mere og det vil sige at børn sover lidt længere tid på erstatningen og ikke har brug for helt så hyppige måltider, som hvis de bliver ammet. Det kunne således også være en måde at skabe lidt mere ro i hverdagene.
Først efter 9 mdr´s alderen må komælk og komælksprodukter udgøre en større del af indtaget. Man må fra 6 mdr gerne lade komælk indgå i madlavningen eller give små slurke af en kop, og hvis han har lidt vrøvl med maven, så sker der heller ikke noget ved at give ham lidt A38. Men som hovedregel, så synes jeg ikke man skal give for meget af dette i dagligdagen, før han er betydeligt ældre.
Derfor er mme og ammemælk det bedste og jeg synes at en flaske har mange fordele, hvis du kan få ham til det.
Forøvrigt rigtig dejligt at se at han sover om natten og amningen sen aften og tidlig morgen er bare så super. Bliv endelig i den gode gænge. Jeg krydser fingre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske