Svar: Ammestop 11 måneder
6. oktober 2006
Alder:
11 mdr.
Kære Tina
Det er rigtigt at mange børn selv siger fra på et tidspunkt, men det er ikke altid. Og jeg tænker umiddelbart at med den alder din datter har nu, så er hun så bevidst om amningen, at det nok er dig, der skal tage beslutningen om at det er slut.
Det betyder ikke at du skal stoppe nu, du kan sagtens fortsætte med at amme hende de næste måneder og så stoppe der. Og så er der jo også mødre som ammer i flere år:o)
Når du vælger at stoppe amningen, så er det en god idé at sætte noget andet i stedet. Det kan meget fint være lidt mælk eller vand af en kop, det kan også være en godnat historie, en godnatsang en sutteklud eller lignene, som hun kan putte med - det skal fungere som en substitut for dig og amningen.
Jo ældre hun bliver jo mere bevidst bliver hun naturligvis også, men samtidig bliver hun jo også større så hun forstår flere ting og måske derfor accepterer og selv kan vælge en godnathistorie fremfor brystet. Der er fordele og ulemper ved det hele og du skal gøre, som du føler er bedst.
Det vil være en god idé at give hende lidt ekstra nattøj på, hvis hun sparker dynen af og bliver kold. Du kan dog også prøve med en lidt større dyne. Da hun snart er 1 år, så vil hun sandsynligvis have stor glæde af en juniordyne.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske