Svar: Sutteflaske 15 måneder
7. oktober 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Tina
Det er rigtigt at sutteflaske hører babyalderen til og derfor stopper omkring 1 års alderen. På det tidspunkt er barnet i stand til at tage sit behov for mælk i løbet af dagen og har ikke længere brug for flaske til natten.
Et få en sutteflaske kunne jeg ikke forestille mig have betydning for børns sprogudvikling. Det kan sutten derimod have, simpelthen fordi den kan sidde i munden hele dagen og medføre at barnet vender sig til at holde tungen oppe i ganen, som man jo gør, hvis man skal holde sutten på plads i munden.
Derfor bør en sut kun bruges som kortvarig trøst og som putteting ved sovetid.
Da jeres datter får vand i flasken og allerede er begyndt selv at tage sin sut, så tænker jeg at det drejer sig om kort tid, så vil hun kunne vælge flasken fra, hvis hun tilbydes noget andet. Hun vil således kunne få vand af en kop og så kan I læse en godnat historie. Børn skal ikke være ret meget ældre end jeres datter inden de hellere vil dette.
Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske