Svar: Mad om natten 10 mdr
7. oktober 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Mille
Hvad ville der ske, hvis han fik vand i sutteflasken om natten? F.eks. kl. 04. Ville han tage imod og fylde sig med vand, eller ville han blive sur og forlange at få mælk, eller ville han afvise og affinde sig med så ikke at få noget?
Måske er det netop det I skal forsøgt - tilbyde ham vand kl 04 og se hvad han siger til det. I hvert fald burde det ikke mætte ham på samme måde og dermed kunne det gøre, at han så var mere sulten i løbet af dagen.
I kan også prøve at give ham mindre og mindre i flasken. Han behøver måske ikke spise 200ml mælk kl 04, men kunne nøjes med 100, som så blev til 75 osv. for så tilsidst at kunne undvære eller bare få en kop med lidt vand, hvis han blev tørstig om natten.
Derudover tænker jeg at det ville være rigtig godt, hvis I begyndte også at give ham lidt mad om formiddagen - med mindre han sover hele formiddagen væk og det ville også være godt, hvis han fik lidt ekstra om aftenen - at I f.eks. sluttede aftensmaden af med lidt frugtgrød med mælk, som dessert. Det glider ofte gerne ned og giver mæthed uden at ligge alt for tungt i maven.
Samtidig må I gerne begynde at give meget mere familiemad og mad som skal tygges - han kan sagtens tygge selvom han ikke har tænder. Han kan bide hårdt med sine gummer:o) Pasta og ris behøver således ikke at blive hakket - han kan f.eks. godt spise hele og godt kogte pastaskruer. Det er fint nok at I tilbyder lidt moset ved siden af, hvis det er for at mætte ham mere.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød med æblemos, mælk eller vand af kop
Formiddag: 1 bolle med smør og ost, banan eller anden frugt. Mælk af kop
Sove formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, tilbehør af forskellige grøntsager (majs, gulerødder, ærter osv.) eller grøntsagsmos, vand eller mælk af kop
Sove middaglur
Eftermiddag: En lille skål tykmælk med rugbrødsdrys/bær/frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt. Vand af kop
Før aftensmad: Lidt grønt at sidde med, som til frokost (rart at få lidt imens du gør aftensmaden klar). Vand af kop
Aften: Familiemad, kylling, laks, frikadeller, pasta osv. Frugtgrød med mælk til dessert.
Som du kan se er der rigtigt mange små måltider og det er ikke alle børn som kan spise så hyppigt, tilgengæld spiser de så måske større portioner af gangen. Men der er faktisk også børn som godt kan spise lidt, hvis det tilbydes.
En almindelig portion i den alder er godt 2 dl. grød og nogle børn spiser mere. Det er svært at sætte mængde på, idet børn jo skal have lov til at selvregulere:o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Fortsat god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske