Brev:
Problemer med søvn om dagen - 4 mdr.
8. oktober 2006
Alder:
4 mdr.
Problemer med søvn om dagen - 4 mdr.
Kære Helen
Jeg har - vist ligesom så mange andre - problemer med, at vores datter på 4½ måned sover meget uregelmæssigt og normalt kun kort tid af gangen i løbet af dagen. Desværre synes jeg ikke helt, at dine svar til de andre, har kunne hjælpe, så derfor skriver jeg nu selv.
Vores datter trives fint og følger vækstkurverne. Hun er meget opmærksom på omverdenen, og det er måske en del af problemet!
Først vil jeg dog sige, at aftenen/natten forløber fint: Mellem kl. 17 og kl. 19-20 får hun bryst et par gange og efterhånden også lidt grød. Derefter lægger vi hende i seng, synger godnatsang og siger godnat. Enkelte gange er hun selv faldet i søvn, men normalt går vi ind til hende, når hun begynder at græde, hvorefter vi forholdsvis let vugger hende i søvn.
Når vi selv går i seng omkring kl. 22.30, vækker vi hende, giver hende en tør ble og en tår bryst. Hun vågner normalt en gang om natten, mellem kl. 2-5. Når hun har fået mad omkring kl. 22.30 og om natten, lægger jeg hende tilbage i hendes egen seng, hvorefter hun selv falder i søvn. Om morgenen vågner hun omkring kl. 6, hvorefter vi tager hende over i vores seng og ofte kan få hende til at sove 1 time til.
Dagen er desværre lidt mere kaotisk:
Min erfaring er, at hun har brug for 3-4 lure i løbet af dagen. Om morgenen får hun bryst og grød, hvilket hun godt kan lide. Når hun har været vågen i omkring 2 timer, bliver hun pylret og begynder at gnide øjne. Jeg forsøger at tilbyde hende bryst, så hun har lidt at sove på, men det gider hun sjældent.
Hendes formiddagslur har enkelte gange været over 1 time, men normalt vågner hun efter ½-1 times søvn. Det er normalt tydeligt, om hun er udsovet (smiler, når jeg kommer ind til hende i soveværelset), eller er vågnet "ved et uheld" (klynker).
Når hun ikke virker udsovet, forsøger jeg at vugge hende i søvn igen. Det virker nogle gange, men andre gange bliver hun hysterisk og jeg må opgive efter længere kamp. Herefter bliver hun hurtig pylret igen, og forløbet kan så gentage sig resten af dagen. Det er altså ikke sådan, at har hun fået en kort formiddagslur, tager hun i stedet en længere middags- eller eftermiddagslur.
Jeg har i "Sov igennem uden gråd" læst, at man kan lære børn at sove videre, hvis man står vagt og fanger dem lige så snart, de begynder at røre på sig. Det synes jeg desværre ikke, at jeg har haft held med. Når jeg har holdt vagt, kan jeg se, at min datter bare slår øjnene fuldt op, hvorefter hun nærmest glemmer, at hun var i færd med at sove!
Jeg forsøger hver dag at gå en tur med barnevognen. Efter lidt kamp har min datter nu accepteret sin barnevogn, og hun falder normalt også nemt i søvn. Men uanset om jeg kører med barnevognen eller den holder stille, vågner hun præcis efter ½ time. Hun vågner også efter ½ time, uanset hvornår på dagen det er, og om hun har fået korte/lange lure tidligere på dagen. Jeg har forsøgt at køre videre med barnevognen for at lulle hende i søvn igen, men har endnu aldrig haft succes. I stedet ender det med, at hun bliver utilfreds, og jeg må gå hjem eller tage hende op i bæreselen.
Med hensyn til mad har hun fået bryst de første 4 måneder. Vi er nu begyndt at give grød morgen og aften, og vi har desuden i lidt tid forsøgt med modermælkserstatning i håbet om, at det kunne give hende en "tungere bund" at sove på. Hun tager en gang imellem modermælkserstatningen, men hverken grød eller modermælkserstatning ser ud til at have haft indflydelse på søvnen.
Hun spiser fint og følger kurven, men er ikke enormt madglad, hyggespiser aldrig og falder ikke i søvn ved brystet. Hun spiser sjældent mere end 5 minutter ved brystet hver 3. time. Der er tydeligvis mere spændende ting at tage sig til end spise!
Jeg synes, det er frustrerende, at min datter tydeligvis vågner "ved et uheld". Det gør hende pylret, og det betyder, at dagene bliver meget uregelmæssige. Egoistisk, men jeg har kun meget begrænset tid til at få hvilet, komme i bad m.m., når hun sover, og hvis hun er pylret, når hun er vågen, må jeg sidde med hende på skødet, indtil hun skal puttes igen.
Jeg synes efterhånden, jeg har prøvet mange forskellige muligheder i løbet af de sidste par måneder, herunder zoneterapi, mørklægning af soveværelset, en let stofble over hendes øjne, lægge hende til at sove på siden, i liften, i vores seng, i hendes egen seng og dække kalechen på barnevognen med en stofble, når hun sover der.
Jeg har også tænkt på, om hun måske ikke er mæt nok, når hun bliver lagt til at sove, men hun er jo som nævnt ikke videre madglad, og det nytter derfor ikke at lægge hende til oftere. Jeg har derfor overvejet helt at gå over til modermælkserstatning, hvis det mætter bedre og kan få hende til at sove bedre.
Mit spørgsmål lyder derfor, om du tror, jeg kan gøre noget for at få vores datter til at sove lidt længere, så hun vågner frisk og udhvilet - både når hun sover herhjemme i sengen og i barnevognen?
Jeg har i længere tid trøstet mig selv med, at hun nok selv finder ud af at tage nogle gode lure på et eller andet tidspunkt. Men da jeg ikke synes det går fremad, håber jeg, at du måske kan komme med inspiration.
De bedste hilsner,
Elisa