Svar: Søvnproblemer for vores baby
29. november 2003
Alder:
2 mdr.
Kære J.
Din datter er kun 2½ mdr. og vil derfor blive mere og mere opmærksom og få flere og flere impulser/stimuli i løbet af dagen. Det er samtidig svært at have en fast rytme, når man ikke er ældre, som du også selv skriver.
Det er utrolig svært for jeres datter selv at finde ud af om hun skal sove eller spise eller om behovet hedder underholdning. Derfor er det meget vigtigt at I som forældre er meget opmærksomme på de små signaler hun sender om at hun er ved at være træt.
Hvis hun først bliver overtræt er det sværere for hende at falde i søvn. I skal derfor hjælpe hende til at finde roen, før hun bliver alt for træt.
I kan så småt godt begynde at lave en fast rutine, før hun skal i seng. En fast rutine kan være at bade hende, give ren ble, nattøj og amme hende og så putte hende. Da hun ikke er ældre, end hun er, synes jeg det er i orden at hun falder til ro ved brystet. Det er det mest trygge og rare hun kender.
Vær opmærksom på ikke at forsøge med 117 forskellige ting, i håb om at et eller andet hjælper. Hun er overtræt og reagerer på alle de forskellige stimuli, som hun har fået i løbet af dagen, og hvis I forsøger med alt for meget, så tilfører I bare endnu flere stimuli. Prøv derfor at minimere antallet af indtryk og se om I kan få hende til ro simpelthen ved bare at putte hende i dynen, synge en bestemt sang eller lægge en beskyttende hånd på hende.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske