Svar: Brystmælk og sutteflaske
9. oktober 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Alan
Tillykke med den fine dreng.
Min umiddelbare tanke er, at jeres dreng sandsynligvis afviser flasken fordi han bliver mæt nok på mors mælk. Du fortæller at han 7 uger gammel har taget næsten 2 kg. på. Det er en rigtig fint vægtøgning og det lyder derfor som om at han ikke behøver flasken ved siden af amningen.
En tommelfingerregel lyder at små børn skal tage min 200g på om ugen. Hvis man laver en udregning i forhold til jeres lille dreng, så har han taget 270g på om ugen efter han blev født - og det er altså rigtig fint.
Det er også sådan at børn i alderen 4-6 uger ofte har det der hedder appetitspring. Det betyder at de nu vejer så meget at de har behov for at få mælkeproduktionen op. Det viser de ved at græde mere, være mere urolige og søgende ved brystet, for netop derved bliver de lagt mere til og netop derved dannes mere mælk. At din hustru således har oplevet ham virke mere sulten den sidste tid, kan derfor skyldes at han forsøger at sætte mælkemængden lidt op.
Mange kvinder oplever en voldsom brystspænding i begyndelsen og brysterne er nærmest overspændte. Herefter kommer en periode, hvor mælken tilpasser sig og spændingen aftager, så kommer så en periode, hvor barnet ønsker mælken sat lidt op og derfor dier hyppigere - og netop her føler mange kvinder så, at der jo slet ikke er noget mælk fordi brystspændingen er betydeligt mindre end i begyndelsen. Men mælken er der og derfor er det vigtigt at lægge barnet til brystet.
Hvis I begynder at give flaske i stedet for amning, så er der en risiko for at mælkemængden nedsættes yderligere og det lyder ikke som om det er nødvendigt at I supplerer amningen med en flaske - jeres lille dreng har som sagt taget rigtig fint på.
Hvis I oplever at han har et stort suttebehov, så kunne I overveje en sut og skulle det blive nødvendigt at supplere med en flaske på et tidspunkt, så kunne en flaskesut der mindede om sutten, måske hjælpe jer på vej.
Når man skal give en flaske, så er det ofte en god idé at det er far, som gør det, da du ikke forbindes med amning. Det er en super god idé at forsøge med mors mælk og derudover så hjælper det, hvis du kan få flaskesutten til at pege lidt op mod barnets gane, og samtidig holde så langt ned på flasken med hånden, at du kan komme til at berøre din drengs kinder med dine fingre. Det at blive berørt på kinderne kan hjælpe til at stimulere lidt suttelyst.
Det kan have stor betydning hvilken flaskesut man bruger og du må forsøge dig lidt frem. Nogle gange er det en god idé at forsøge når han er lidt træt - halvsover. Hvis I ønsker at han tager flaske, er der ikke andet for, end at blive ved. Men som sagt tænker jeg, at han får rigeligt med mælk hos mor og måske netop derfor ikke har lyst til at die på et stykke gummi eller silikone - han er fuldt tilfreds med den ægte vare:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske