Svar: For lidt mad og mælk?
9. oktober 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Mor til 2
Jeg tror din datter har brug for nye smagsoplevelser og mad som smager af noget. Og nu hvor hun bliver 6 mdr, så står verden åben for jer - så ikke længere noget med at prøve det samme i flere dage, men derimod meget mere smagsvariation og stille og roligt meget mere af jeres mad.
Samtidig tænker jeg at du godt må begynde med 3 måltider og det lyder ikke som om hun mangler mælk. Hun får sandsynligvis mere mælk hos dig end du tror.
Jeg foreslår at du begynder med lidt havregrød om morgenen. Det er en helt ny smag, og det må hun gerne få med den alder hun har. Du kan komme lidt mme ovenpå grøden og evt. lidt frugtmos.
Derudover synes jeg du skal begynde med grøntsagsmos til frokost og når hun er 6 mdr må hun gerne begynde at få lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen. Det betyder at hun kan begynde at få lidt mere af jeres mad og du kan gemme lidt rester fra aftenen i forvejen og bruge til frokost. Om aftenen, kan du lave grøntsagsmos og bruge kød/fisk lavet i ovnen eller kogt.
Da det virker som om din datter får kvalme af kartoffel, så prøve at udelade kartoffel i grøntsagsmosen og prøv i stedet at lave grøntsagsmos af andre grøntsager. Du må fra 6 mdr. bruge stort set alle slags grøntsager: blomkål, broccoli, squash, ærter, majs, porrer, savojkål, grønkål, rosenkål, gulerod, pastinak, grønne bønner osv. Børn kan tit rigtig godt lide grøntsager som smager af noget. ...
...
Spinat, rødbede, selleri og fennikel giver rigtig god smag, men lige netop disse fire ting bør ikke gives i store mængder pga indholdet af nitrat. Du må dog meget gerne give det en gang imellem, det bør bare ikke udgøre mere end 1/10 af portionen.
Det varer ikke længe før din datter sikkert er stærk nok til at kunne sidde i høj stol og så vil det blive anderledes for hende at spise. Det er noget andet at sidde med ved bordet og når hun kan det, så er det også dejligt for hende at få lidt at sidde med i hånden selv. Det giver også lyst og god appetit på den måde selv at deltage.
Så en plan for dagen kunne se således ud:
Kl. 06.30: Ammes og står op
Kl. 8.00: Havregrød med mme på, vand af kop
Kl. 09.00 Morgen/formiddagslur ca. 45 min
Kl. 10.00: flaske 100 ml
Kl. 11.30: Grøntsagsmos der smager af noget + vand af kop
Kl. 12.30 Middagslur 45 min - 2 timer
Kl. 15.00: flaske 100-120 ml
Kl. 16.30 Evt. lille lur på ½ time
Kl. 17.00: Grøntsagsmos der smager af noget + vand af kop
Kl. 19.00: ammes
19.30 puttes
Sen aften kl. 23 evt. ammes/flaske
Du kan overveje om du skulle prøve at tilbyde mælk sen aften inden du selv går i seng, simpelthen for at din datter begynder at sove igennem om natten. Lige nu sover hun fra ca 19.30-03 - det er mere end 7 timer sammenhængende. Ville det ikke være rart om de 7 timer lå fra kl. 23-06.30? Det kan du overveje....
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske