Svar: Afføring har ændret mønster og konsistens
9. oktober 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Lærkes far og mor
Det er helt normalt at børn omkring 8 ugers alderen begynder at ændre afføringsmønster. I starten er det som om de er "bundløse" - hver gang noget kommer ind, så kommer der også noget ud. Men når børnene så når 2 mdr´s alderen, så ændrer deres tarmsystem sig og de begynder at optage mælken på en anden måde.
Det er sådan at når man ammer, så er der næsten ingen affaldsstoffer og derfor optages næsten alt. Hvis man derimod giver flaske, så skal barnet udskille affaldsstofferne og derfor helt have afføring ca en gang i døgnet. Børn der bliver ammet kan have en uge, måske 10 dage uden afføring og det kan være helt i orden.
Afføringen ændrer ofte også konsistens på dette tidspunkt. Den kan være mere skummende, den kan blive mere grødagtigt og det kan også pludselig virke lidt grønligt i farven, for så at blive mere gult igen. Det er altså helt normalt.
Mange forældre oplever som jer også at børnene "renses ud" efter zoneterapi, så det er en forklaring jeg også har hørt før.
Rigtig meget held og lykke fortsat og jeg er glad for at I tager et spørgsmål af gangen:o) I øvrigt en rigtig fin beskrivelse af "shampoo gennem en svamp".
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske