Brev:
Min søn er stadig sulten
29. november 2003
Alder:
3 mdr.
Min søn er stadig sulten
Kære Helen
Du har tidligere hjulpet mig med et godt svar her på siden - tak for det.
Efter dit råd har vi nu fået etableret en god søvnrytme om dagen: Min søn, som i mellemtiden er blevet knapt 3 måneder, bliver lagt til formiddagssøvn i barnevognen ved 10-tiden og sover herefter ca. 2-2½ time. Så er han vågen og aktiv et par timer eller 3 og bliver herefter puttet til eftermiddagssøvn (også et par timer i barnevognen) ved 15-tiden. Herefter er han igen vågen et par timer eller 3, inden han bliver badet og puttet i sin seng omkring kl. 20.
Jeg ammer ham så meget som han og jeg overhovedet orker i løbet af dagen - men føler dog alligevel ikke, at jeg formår at mætte ham helt med brystmælk mere. Hvis jeg tilbyder brystet igen blot ½ time efter et fuldt ammemåltid - ja, så spiser han da bare igen!
Det skal lige siges, at han er en MEGET stor dreng, som vejer godt 9 kilo og er 65 cm lang. Han er i øvrigt meget fremmelig og langt fremme i sin fysiske udvikling - ifølge egen sp.
Ovenstående fungerer dog meget godt om dagen....MEN nætterne er efterhånden ved at udvikle sig til det rene mareridt! Jeg tager ham op og ammer ham igen, inden jeg selv går i seng (typisk ved 22-23 tiden). Her falder han ofte i søvn ved brystet efter amningen, og jeg tænker: Nu sover han da godt! Men nej: Herefter vågner han ca. hver 1½-2 time (i perioder hver eneste time) hele natten igennem. Jeg ammer ham mindst hver 3. time hele natten, da det ikke længere er nok bare at putte ham og give ham sutten, som jeg tidligere har kunnet gøre. Amningerne om natten giver altså kun kortvarigt ro - og når han så vågner igen efter fx 1½ time, spiser han igen som om, at han intet havde fået siden aften!
Kan det virkelig passe, at han skal vågne og ammes så tit om natten? Jeg må nok indrømme, at jeg føler mig MEGET fristet til at forsøge mig med lidt vælling i sutteflasken inden natten og måske også i løbet af dagen for at se, om han derved holder mæthedsfølelsen længere (har prøvet med MME-tilskud til natten efter råd fra egen sp - dog uden held). Men så er man jo en dårlig mor eller...? Man skal jo helst ikke begynde på den slags, før han er 4 måneder gammel, vel?
Jeg føler dog, at jeg er nået til en "blindgyde", hvor der skal "skrappere" midler end brystmælk til at klare ærterne! Min mor og adskillige andre i hendes generation undrer sig meget over, hvorfor jeg da ikke bare kan give ham noget føde med lidt mere substans i som tilskud til brystmælken: Jeg fik f.eks. selv tilskud med vælling og bananmos allerede fra 6-ugers alderen og blev samtidig ammet til jeg var 7 måneder gammel - og jeg har da tilsyneladende ikke taget nævneværdig skade heraf :-)
Nattesøvn bliver det selvsagt ikke til meget af hverken til mig eller min søn, og jeg fornemmer faktisk, at han ofte er meget træt og udkørt allerede efter morgenpuslingen, fordi han aldrig får en god sammenhængende nattesøvn. Det er vel heller ikke godt for hans trivsel eller...?
Jeg håber, at du endnu engang kan hjælpe mig med et godt råd. Jeg er p.t. i gang med at skifte sundhedsplejerske pga. orlov og kan derfor ikke for tiden hente vejledning her.
På forhånd tak!
Moderen, som stadig er træt :-)